Hall of Fame 2011 – Del 1

Det här med ”Årets bästa spel” har alltid varit svårt för mig. Jag har svårt att säga att nåt spel är ”OMG BÄST!”. Jag ser bra saker i en mängd olika spel och har helt enkelt svårt att rangordna dem. Så istället för att göra en lista så gör jag helt enkelt en ”Hall of Fame 2011”. Spelen jag tar upp här kommer alltså helt utan inbördes ordning, och jag delade upp hela grejen i två för att det inte skulle bli världens längsta bloggpost :P 10 spel denna gång och 9 i nästa post.
Kommer lista spelets namn, format jag har spelat det på, en kort beskrivning/anledning till att det är med och nån video för att visa lite mer (som helst skulle vara officiell, så det blev lite svårt ibland).

Först av allt vill jag dock slänga en shoutout till spelen Catherine, Radiant Historia (reprintas just nu, kolla upp det innan det försvinner igen!), Xenoblade Chronicles, Alice: Madness Returns, Deus Ex: Human Revolution, Rayman Origins, Trine 2 och The Witcher 2 som är spel från 2011 som jag inte har haft tid att sätta mig in i ordentligt. De får lite av en… ”mest lovande spelen från 2011 som jag inte hunnit spela”-stämpel, kanske vi kan kalla det? Utifrån vad jag läst om spelen och vad jag själv småspelat av dessa så skulle de nog ha platsat i min Hall of Fame av en eller annan anledning, men just nu har jag spelat för lite för att med gott samvete ta med dem. Sen finns det massvis med indiespel jag tyvärr inte hunnit ta tag i och det känns RIKTIGT surt för det var mest sånt jag egentligen ville ta upp. Sånt som inte syns på alla andras listor.

Men nu till spelen som faktiskt kom med!

ilomilo –  Xbox Live Arcade
Jag skiter i att det ”smyglanserades” 2010 för då skulle jag ju inte kunna ta med det på listan! ;D För mig släpptes det minsann 2011! Det här är förra årets sockersötaste spel, både när det gäller grafik och ljud. Ett klurigt, pussligt co-op-spel med perfekt längd på banorna och en söt liten berättelse om att ilo och milo vill träffas <3

Bastion – Xbox Live Arcade och PC
Jag har köpt spelet på två format, men trots det inte riktigt fastnat för det… jag vet inte vad det är men det suger inte tag i mig på det sätt som andra beskrivit. Jag gillar dock idén och ska ge det fler chanser, helt klart. ”Men varför är det med i Hall of Fame om du inte riktigt fastnat för det?” tänker du kanske då? Jo, för musiken![i] Setting Sail, Coming Home[/i] är nog en av de bästa låtarna från 2011 :D Hela soundtracket finns på Spotify!

Magicka – PC
Spelet som fått mig, min sambo och min bror att vika oss dubbla av skratt har förstås en plats i Hall of Fame. Magicka lider av måååånga problem, men humorn väger helt klart upp det. Det knasiga språket (som blir ännu roligare i The Stars are Left-DLCn) plus alla referenser till en massa saker (min favvo är nog SkiFree-referensen) gör spelet obeskrivligt roligt.

Dungeons of Dredmor – PC
Det här är det spel som slåss med Magicka om att vara humorvinnaren 2011. Som roguelike är det förstås svårt och elakt mot spelaren, men det spelar ingen som helst roll ens för mig som hatar svåra spel och att dö. Det gör liksom inget när vägarna till döden alltid är olika och är kantade med humor. Realm of the Diggle Gods-DLCn lät mig dessutom spela som en kvinna… åsm!

The Binding of Isaac – PC
Jag vet inte vad jag ska skriva om det här spelet. Det är bara… galet. Knasigt. FEL. Men så… fängslande :D ”Bara ett försök till…”, i oändlighet. Mest skruvade spelet 2011? Kan vara. Se videon bara.

Stacking – Xbox Live Arcade
Åh, Double Fine! <3 Jag vet inte vad det var med Stacking som gjorde det, men det bara… klickade. Jag sträckspelade det och hade en trevlig upplevelse hela vägen igenom. Det var… fint… bara :D Småklurigt, perfekt längd och bedårande. Japp!

Pokémon Black/White – Nintendo DS
Som jag peppade inför detta! Blev inte besviken, turligt nog :D Black och White är nog den mesta ”nytändning” serien kan få just nu, vilket kanske är lite tragiskt då det knappt gjordes någonting ;D Men bara att tex inte ha med några gamla Pokémon hela berättelsen igenom (de kom fram efteråt) gjorde riktigt stor skillnad. Istället för att klamra mig fast vid gamla favoriter hittade jag nya! De nya typerna av strider och annat smått och gott de hade lagt till var trevliga, och samtidigt var det ju samma älskade gamla Pokémon-formula. Troligtvis ny favorit i serien :O

Dungeon Defenders – PC
Ett ”Tower Defense Action-RPG” med härlig stil och perfekt tempo. Älskar de olika klasserna som alla har intressanta torn och förmågor och som ska spelas helt olika. Bäst blir det i co-op med upp till 3 vänner, förstås! Tokmysigt att spela med sambon <3 Sedan releasen och videon nedan så har Trendy släppt massa DLC med nya banor och klasser. De verkar bry sig om spelet och ser till att hålla det uppdaterat. Sånt gillas!

Batman: Arkham City – Xbox 360
Det här spelet lär inte behöva nån större presentation. Tror det var ett av de mest hypade spelen 2011. Det som gör att det platsar på denna lista är nog mest en allmän känsla av att jag hade kul när jag spelade. Jag gillade hur sidouppdragen kändes relevanta och viktiga (men samtidigt inte, det blev så konstigt med flera viktiga saker samtidigt!) och jag gillade huvudberättelsen, mycket tack vare bra röstskådespeleri. Imponerad av slutet blev jag också!

Terraria – PC
Ah. Terraria… detta lilla impulsköp (TACK NEOGAF OMG!) som visade sig bli ett av årets favoriter. Så simpelt men oooh så fängslande. 2D-värld, ta bort block, lägg in block, utforska, döda fiender, döda bossar, hitta loot! Det gäller egentligen bara att utforska för att hitta resurser för att skapa saker så att man kan utforska mer och hitta fler resurser! :D Men det görs på ett trevligt sätt, speciellt om du drar in en eller flera vänner. Är man lagd åt PvP-hållet finns det ännu mer att roa sig med.
Trailern nedan är för gratisuppdateringen 1.1 som visade sig vara ungefär lika stor som spelet. En expansion, helt enkelt, som lade till ”hard mode” och mycket annat. Åsmness!

  1. #1 av Sebastian Åkerberg på 2012/03/15 - 20:03

    Välkommen tillbaka! :D

    När kommer nästa inlägg? Naow! :P

  2. #2 av Ina på 2012/03/16 - 14:02

    Tackar!

    Om du syftar på nästa NYA inlägg så blir det nog nästa vecka :P

Kommentera

