PPTS: Capsized


Innan ni läser vidare skulle jag vilja rekommendera att ni kikar på min Om-sida, annars kommer ni kanske inte förstå så mycket av detta inlägg.

   Titel: Capsized
   Utvecklare: Alientrap Games
   Lanseringsdatum: 29 April 2011

   Speltid: 30 minuter
   Svårighetsgrad: Easy

Att gå in ”blind” i spel är oftast ganska kul, om än förvirrande. Att inte veta mer än det man sett på nån enstaka bild eller en kort videosnutt gör den där första sessionen lite mer spännande ;)
Capsized visade sig vara ett 2D-plattformsactionspel som går ut på att försöka hitta sina borttappade vänner på en främmande planet. På denna planet finns det en stor mängd varelser som inte alls gillar att den lilla anonyma huvudpersonen klampar runt där och som försöker ta död på honom. Det är dock inte så lätt då vår lilla rymdgubbe har diverse olika skjutvapen, jetpack, shockvågsattacker och någon form av antigravitationsstråle som kan plocka upp och flänga runt saker lite hursomhelst som hjälper honom genom de ickelinjära banorna.

Vad tycker jag då? Jo först och främst sitter jag och oooh-ar och aaah-ar över grafiken som gör mig alldeles varm i kroppen. Jag känner mig direkt indragen i den här världen som målas upp. Trots det känner jag ändå att det är nåt som saknas. Det är mest pang pang, hopp hopp utan så mycket mening (trots det där med att man ska rädda sina kamrater) och det gör mig nog lätt rastlös i längden. Ungefär 30 minuter är gissningsvis så länge jag kan spela utan att börja tänka på annat. Den lilla gubben flänger också runt en hel del och jag kände inte att jag hade full kontroll. På Easy gjorde inte detta så mycket men jag kan tänka mig att jag skulle bli både arg och irriterad om jag klev upp nåt snäpp i svårighetsgrad. Dock har spelet stöd för handkontroll och jag ska definitivt testa det under nästa spelsession.

   Slutsats: Spelet stoppas tillbaka i den alfabetiskt sorterade backloggen och får vänta på att jag når bokstav C!

  1. #1 av Holmberg (@Hixmegistos) på 2012/04/23 - 18:17

    Måste bara börja med att säga att jag gillar bloggserieidén skarpt. Prova slumpmässigt spel i den flera hundra titlar långa backloggen vore ett kul projekt men jag skippar det själv och hakar på din resa istället :)

    Har inte sett så mycket om Capsized men plattform är inte min toppgenre så jag står nog över det här ( så länge det inte kommer med i nån bundle jag bara måste ha)

  2. #2 av Frances på 2012/04/24 - 13:13

    Alltså hur väljer du ut dina måndagsoffer? Kommer du inte läsa något om dem innan? Titta på en trailer eller något (heter det trailer i spelvärlden)? Jag blir lite knäpp. Must.. read.. manual… *ears pop*

  3. #3 av Ina på 2012/04/24 - 21:46

    Holmberg: Tack :D
    Det låter som ett vettigt beslut :P Jag är själv inget jättefan av plattform. Det funkar dock med jetpacks :D

    Frances: Jag plockar bara nåt som har nån kul bild eller ett kul namn i min backloglista ;D Vissa vet jag ju mer om än andra, men jag är inte en sån som letar så mycket info innan jag köper (mer än om det mottagits bra tex). Säger NeoGAF köp, så köper jag om det kostar typ en tjuga :P Sen får det vara vad det är… tyvärr :D
    (jo, trailer :D)

  4. #4 av BoBo på 2012/04/25 - 12:44

    Jävlar vad mysigt det ser ut, hade jag inte vart så jäkla fattig hade jag nog kollat in det där direkt.
    Jäkligt bra idé också, kul att läsa om annat än bara de nya storsläppen som många andra skriver om. Ser fram emot många intressanta spel här.

    Har själv bestämt mig för att ta mig an mina ospelade spel, visserligen inte samma storlek på min skämshög som på din, men likväl många titlar som jag vill spela. Får se hur det kommer gå nu när Diablo 3 snart släpps och mitt Starcraft 2 beroende och Guild Wars 2 och Torchlight 2 och Borderlands 2…….Suck

Kommentera

