PPTS: Samorost 2

Titel: Samorost 2
Utvecklare: Amanita Design
Lanseringsdatum: 8 December 2005

Speltid: 54 minuter

Huvudtanken med PPTS är ju att jag ska spela en liten bit av ett spel jag haft liggande ett tag med aldrig testat och sedan skriva mina första intryck och sortera ut det ur backloggen om jag inte gillade det. Men vissa av de här småspelen jag har är så korta att det är lika bra att spela dem i en sittning. Peka-klicka-spelet Samorost 2 är ett sådant.

Spelet börjar med en hundnappning! Oh noes!

Jag spelade första Samorost på Amanita Designs hemsida för ett tag sedan. Tvåan är mycket lik ettan med precis samma brister, tyvärr. Det är charmiga små spel, men pixel hunt-problemet som vissa spel i denna genre lider av är högst närvarande och irriterande. Det är inte spelförstörande för mig, men jag önskar verkligen att det inte existerade. Förutom att man ibland måste ge sig ut på pixeljakt och faktiskt hitta vad man ska klicka på så går spelet mest ut på att klicka på saker i rätt ordning. Det är ganska kul, men inte… jättekul? Jag vet inte. Jag känner mig väldigt kluven till spelet. Sista ”pusslet” var enerverande då det krävde tajming. Misslyckades man fick man göra om en del som tog lite tid. Innan dess var det inga problem alls.
Nyfiken? Testa ettan, eftersom det är gratis, och om det är nåt som gillas så är tvåan värt att spela eftersom det helt enkelt är mer av samma.

Slutsats: Ett okej spel som jag är glad att jag fick med en bundle och inte betalade för separat. Avklarat!

  1. #1 av Michel på 2012/06/10 - 00:52

    Jag älskar ju klicka och peka spel, men de var bättre i början, innan Windows fanns.(Jag har testat Samorost 1) När jag hade min första Macintosh (Apple) så var pc-datorn fortfarande på dos eller C: nivån. De spel i den här genren som gjordes för Mac på den tiden var alla bättre än de flesta som görs idag. I’m disappoint! Microsoft snodde sen hela idén om ett skrivbord och rullgardiner och resten är historia. Samorast är ett spel som knappast vill vara ett spel, jag kan inte ta det på allvar riktigt. Därför förlorar skaparna mig i alla fall, de har inget att säga och tillför därför inget alls utifrån mitt perspektiv.

    Sorry. Det finns t.o.m. dos-spel som är bättre. Det bästa som finns och som kommer gå till historien enligt mig är ”Hitchhiker’s Guide to the Galaxy”, det är det närmaste jag kommit HAL:

    http://www.douglasadams.com/creations/infocomjava.html

    Ina: jag älskar the concept art för tvåan (din bild ovan)! Och jag gillar din nya design på sidan – press play to Start etc. Ser riktigt snyggt ut. Sen tycker jag det är kul att få följa med en backlog! Särskilt tycker jag om att du kommit igång med skrivandet igen! Du behövs i spelbloggs-Sverige!

  2. #2 av Ina på 2012/06/10 - 19:10

    Vilken kommentar! :D
    Jag är rätt ung och började spela ganska sent. Hade inte speciellt många spelintresserade vänner (uh… bara en när jag tänker efter :D) och kom inte i kontakt med de här gamla spelen då. Senare var det bara nya spel som gällre. PS2 osv. Senaste året har jag börjat intressera mig för gaaaamla spel så din länk gjorde mig oerhört glad :D Har hört lite smått om detta spel tidigare /fan av boken som jag är) men aldrig kollat upp det. Tackartackar :D
    Inget att säga. Hrm. Jag brukar inte bry mig så mycket :D Jag är en ganska simpel gamer, men samtidigt har jag höga krav på vissa saker. Jag vet inte. Ambivalent som fan är jag också ;)

    Tack för jättefin pepp <3 Tacktack!

Kommentera

