OMG JAG FICK SE EN DRAKE!

Eh. Ja. :D
Bildtung post detta, beware!

Beta Weekend Event 2 är slut och jag kan återgå till min backlog med en varm känsla i magen. Guild Wars 2 är ett spel som hittills på alla sätt passar mig :D

Jag har tidigare fokuserat på att spela charr, charr och charr eftersom jag älskat den rasen sedan jag såg den för första gången den där första dagen i Guild Wars: Prophecies för lite mer än sju år sedan. Men jag vill ju inte se för mycket av charrberättelsen och sådant i betan, så när jag och sambon skapat två mycket fina charrflickor (hihi) och spelat lite kände vi att vi faktiskt borde spara dem till spelets release istället. Jag blev fruktansvärt förtjust i dem.
Min guardian (i nåt som kallas ”town clothing”):

Sambons engineer (i snygg pose ;D):

Så. Inte charr. Vad skulle jag då spela? Jag velade väldigt länge mellan flera olika klasser, då jag egentligen bara spelat elementalist ordentligt. Guardian har jag lite mer koll på också, och vill gärna spara till release. Då var det ju ”bara” necromancer, thief, engineer, warrior, mesmer och ranger kvar ;D Sambon valde att testa thief, så då ville jag inte spela det, och jag hade ju iaf skapat en ranger och spelat några enstaka levlar förut.

Det fick bli en necromancer, och vi valde att spela människor.

Så möt min adliga, charmiga necromancer som ångrar att han inte tog erbjudandet att följa med en cirkus när han fick chansen… ja, det är val man kan göra i karaktärskaparen (val som påverkar ens ”personal story”) :D

Vi började inte spela med dessa människor förrän sent igår kväll, och vi hade bestämt att vi skulle sitta uppe till avslutningen som skulle börja klockan 8:20 imorse. Vi kom inte så himla långt i spelet under natten då vi var ganska trötta och ofokuserade, men det var väldigt roligt ändå. Speciellt när min lillebror också hoppade in och spelade med oss.

Hursom, klockan 8:20 satt vi i charrs startområde och väntade spänt på avslutningen som ArenaNet sagt skulle börja då och som dessutom skulle bli intressantare än den förra. Men det hände ingenting! Folk stod och väntade, spammade attacker i tomma luften, lekte med ”box of fun” (som slängde fram fyrverkerier, gjorde folk till djur eller förminskade dem osv) och i chatten gick det mer och mer över från förväntan till besvikelse och ilska.

Men så. 8:30 dök plötsligt ett nytt ”zone wide event” upp. ”Stop the branded invasion”… branded. BRANDED. OMGOMGOMG! Den stora draken Kralkatorriks korrupta undersåtar! Kaos utbröt. Ingen fattade exakt vart vi skulle gå. Vissa började springa rakt ut i området, vissa hoppade till olika waypoints och jag satt mest och försökte tyda kartan. Först blev det lite underligt då det mesta som dök upp hann dö innan jag, sambon och brorsan kom fram, men ju fler branded som strömmade in i området desto häftigare blev det. För plötsligt började folk återupplivas som branded istället för sina vanliga karaktärer. Plötligt fick vissa spela för den onda sidan!

Med tanke på att de flesta branded var helt odödliga gick det ganska fort för dem att göra om majoriteten av oss till branded, och då dök charrhjälten Rytlock Brimstone upp. En av spelets frontfigurer! Han… dödade oss :D Eller ja, vi återupplivades och zergade mot honom gång på gång, och efter en stund hamnade jag i en klunga där en välkänd ikon dök upp bredvid ett karaktärsnamn.

Jag. Spelade. Med. En. Dev. :D :D :D

Som om inte det var tufft nog så började folk skrika om en drake på himlen. Jag stannade upp totalt och slutade försöka döda mina medspelare för att istället kika upp mot himlen. Ingen drake. Eller? Jo! DÄR!

The Shatterer dök ner under molnen och slängde ner lite korrumperande kristaller över området då och då. Jag fick tyvärr ingen bild framifrån (svårt att lista ut var han skulle dyka upp och dessutom inte stå ivägen :D) och bilderna jag lyckades fixa gör honom inte alls rättvisa. Han är GIGANTISK.

Strax efter dessa bilder så… dog spelet. Alla kickades ut för klockan var 9:00 och betahelgen var över för denna gång. Snopet, men jag läste senare på forumet att detta slut inte riktigt kom igång som beräknat och därför inte fick någon egentlig avslutning heller. Det framkom också att vissa inte ens fått se något av det alls. Det startade helt enkelt inte när det skulle starta. Vi hade tur som bara fick 10 minuter kortare event än tänkt, och jag kan verkligen förstå den besvikelse och irritation många uttryckte på betaforumet efteråt (speciellt eftersom de flesta satt uppe till långt efter midnatt och offrade sin sömn innan skola och jobb för att vara med om detta).
Men, beta är beta och det är just sånt här som måste testas. Jag hoppas att ArenaNet hittar på ett liknande slut för nästa betahelg och ser till att starta det tidigare och/eller fixar så att det iaf kommer igång när det är tänkt.

Och… jag fick se The Shatterer in-game och det kan jag leva jävligt länge på :D

,

  1. #1 av Lania på 2012/06/11 - 21:51

    Jag måste ju erkänna att jag inte riktigt förstår allt du skriver om, är så icke-insatt i allt vad PC-spel heter, men det låter ju som en ganska kul event trots allt. Tycker att din gamla charr-karaktär och din nya ser väldigt bra ut. :) Kul att det finns olika val som påverkar ens personal story. :D Och tack för att du visade alla snajsiga bilder. :)

  2. #2 av Lania på 2012/06/11 - 21:52

    Skrev jag precis ”en event”? Ja det gjorde jag visst. >P Ursäkta typot, är lite ofokuserade, fotboll i bakgrunden… ;P

  3. #3 av Lania på 2012/06/11 - 21:53

    Alltså… ofokuserade?!?!? OFOKUSERAD! Och nu har jag lyckats spamma din blogg också. Tydligen inte rätt tillfälle att läsa och skriva. Men nu är det gjort. Ber om ursäkt!

  4. #4 av BoBo på 2012/06/11 - 23:11

    Blev inte så mycket spelande av betan som jag hade tänkt. Men fick ändå bekräftat att jag kommer ha kul med spelet när det släpps. Stötte dock på en del irriterande buggar trots min ganska korta speltid. Rapporterade dom givetvis och hoppas att spelet poleras lite mer. Kändes även lite ooptimerat då det även på låga inställningar gav ganska kass fps. Nästan som att spela på konsol! ;O

  5. #5 av Ina på 2012/06/12 - 19:02

    Lania: Haha <3 Söt du är! :D Tack för kommentaren om mina charr! Jag är mycket nöjd med alla charrkaraktärer jag skapat :D
    ens personal story är nåt som kommer att följa en hela vägen upp till maxlevel och man har lite olika val beroende på ras och så som ger helt olika berättelser :D Åsmness!

    BoBo: Skulle vara intressant att höra vad för buggar du råkat ut för! Jag har spelat ganska mycket men aldrig hittat en bugg som stört. Har rapporterat lite småtjafs som NPCs som inte går som de ska osv, men aldrig hittat nåt värre.
    Trist med kass fps :( Hade inga problem med det varken förra betahelgen eller denna och det handlar bara om tur eftersom de inte jobbat på sånt alls än :P Både folk med bättre och ganska likvärdiga PCs har haft gigantiska problem medan jag helt sluppit. GW2 är MITT SPEL ;)

  6. #6 av BoBo på 2012/06/13 - 08:40

    Jag spelade 3-4 timmar totalt. Flera lite större fiender var väldigt förtjusta i att springa under marken så jag inte kunde attackare dom, men dom kunde attackera mig. Fick relogga ett par gånger då questgivers inte ville ge mig questen också. Men som sagt, det är beta. Det ”ska” vara lite buggar nu. :P Ganska säker på att spelet kommer vara fantastiskt när det väl kommer. :)

  7. #7 av Frances på 2012/06/15 - 11:31

    Åh ni blev ondingar! Ni fick spela med en dev! ÅH! *eeep* Alltså betor är väldigt speciella. Love em!

  8. #8 av Ina på 2012/06/15 - 19:44

    BoBo: Oj! Nåt sånt har jag nog aldrig upplevt och jag har spelat under båda betahelgerna och stresstestet! Vilken otur du måste ha :D

    Frances: Jåååe :D Så kul när de kan göra såhär småfåniga saker och leka runt :D

Kommentera

