PPTS: Max and the Magic Marker

Titel: Max and the Magic Marker
Utvecklare: Press Play (haha :D)
Lanseringsdatum: 8 Februari 2010

Speltid: 35 minuter

Max and the Magic Marker är helt uppenbart ett Wiispel. Så uppenbart att det blir lite jobbigt för en PC-spelare. För att ändra vilka tangenter som ska göra vad måste jag stänga ner spelet. När jag ändrat detta kan inte spelet visa det utan slänger upp bilder av originaltangenterna när det ska lära mig hur jag spelar. Nåja. Man kan inte få allt.

Max är en pojke som plötsligt får en orange penna i brevlådan. Jag tror att den supersnabba introsekvensen försökte visa att pennan är magisk och att den gör att det monster som Max ritar springer iväg till andra teckningar och stället till oreda. Max ritar i alla fall in sig själv i en bild och där får jag börja styra Max och hans penna.

Pennan styrs med musen och Max styrs med tangentbordet. Max har inga speciella färdigheter utan det är pennan som får sköta allt viktigt som att döda fiender (rita vad som helst och droppa det från hög höjd på fienderna) och bygga broar och annat som kan behövas för att Max ska ta sig vidare. För att kunna rita krävs det förstås färg i pennan och det samlar man på sig genom att plocka upp små färgbollar (man blir av med all färg vid varje checkpoint).

Nu är då bara frågan om det är kul att hoppa runt och rita. Svaret är… njae. Jag är väldigt kluven men har ju samtidigt bara klarat första ”världen” och lärt mig grunderna. Det kanske händer mer senare? Just nu blir det mest ”lådor” att stå på och streck att gå över och det är varken klurigt eller speciellt intressant. Det finns små specialbollar att hämta och målet på varje bana är att hitta alla sådana och klara banan på mycket kort tid. Hittills har varje specialboll varit väldigt simpel att både hitta och få tag på.
Jag kan inte riktigt förstå varför spelet fått så många utmärkelser och hyllats men… det är som sagt ett första intryck och det kanske blir bättre sen.

Slutsats: Stoppar tillbaka spelet i backloggen. Jag vill inte riktigt avfärda det, men det har ingen hög prio.

  1. #1 av Lania på 2012/06/15 - 10:51

    Alltså, det där spelet låter ju lite småkul, men jag tror inte att jag skulle vilja spela det på PC utan just på Wii istället. Men det verkar också snabbt bli tråkigt även om idén verkar skarp annars. Dåligt utförande bara. Oh well. :)

  2. #2 av Ina på 2012/06/15 - 19:54

    Nej det kunde definitivt gjorts bättre. Det är för simpelt och jag känner att det inte finns nån anledning att försöka vara kreativ. Man kan lösa allt med en av tre enkla saker, rita ett streck, en fyrkant eller en båge. Tadaa :/

  3. #3 av Holmberg (@Hixmegistos) på 2012/06/17 - 20:57

    Hmm.. jag har också det här men din beskrivning här befäster dom farhågor som gjort att jag inte provat det än. Har svårt att se vad behållningen är i det..

    Men någon gång måste man ju testa. Gillar som sagt den här PPtS-serien du har.

  4. #4 av Ina på 2012/06/17 - 22:46

    Jag rekommenderar det verkligen inte. Inte på PC iaf. Tycker helt enkelt inte att det var värt tiden. :(

    Tack! :)

  5. #5 av Robert på 2012/06/19 - 23:42

    Låter som att Scribblenauts skulle vara något att satsa på istället för detta. :p

  6. #6 av Ina på 2012/06/19 - 23:48

    Ja det är lite bättre iaf :P Men blir snabbt trött på det med :P

  7. #7 av Robert på 2012/06/20 - 00:06

    Ja, det håller jag med om. Blir lite enformigt efter ett tag. :p

Kommentera

