Spelrelaterade böcker – tipsa mig!

För några dagar sedan bad jag om boktips på Skillpoint och Twitter. Jag fick en himla massa svar och har redan använt presentkortet som var den största orsaken till frågan. Jag fick f.ö. mail om att paketet skickats idag! Ska bli kul att se om tipsen faller mig i smaken. Kommer självklart blogga om saken när jag väl läst nåt.

Jag tänker dock inte sluta köpa böcker bara för att presentkotet är spenderat. Ska inte köpa massor på en gång så klart, men vill gärna bunkra upp en del tips inför framtida köp. Eftersom detta är en spelrelaterad blogg vill jag nu ha tips på spelrelaterade böcker. En kategori som saknades i den första vågen av boktips. Jag tänker främst på romaner som utspelar sig i en spelseries universum, och mindre på faktaböcker eller annat sådant (men sådana tips är också välkomna, speciellt eftersom jag läst de flesta större spelseriernas böcker nu).

Jag har redan läst/köpt det jag vill läsa från dessa spelserier:

  • Mass Effect
  • Dragon Age
  • Guild Wars
  • Warcraft
  • Gears of War
  • Halo
  • Bioshock
  • The Elder Scrolls

Nu undrar jag framför allt om böckerna om Borderlands, Uncharted, Dead Space och Deus Ex är något att ha? Finns det några andra intressanta böcker? Jag är ingen kräsen läsare och slukar det mesta, men vill ju inte läsa något så kasst som Mass Effect: Deception som går emot spelets ”lore” och som inte alls tar hänsyn till grundmaterialet.

Om vi ser på spel som baseras på böcker eller som tagit inspiration från böcker så kan jag ju meddela att jag läst Metro 2033, de Witcher-böcker som översatts till engelska och Roadside Picnic (S.T.A.L.K.E.R.). Om det finns andra sådana böcker som jag missat får ni gärna tipsa om dem också :D (The Road kan väl kanske räknas hit också, har läst den).

Tack på förhand :D

  1. #1 av Sebastian Åkerberg på 2013/01/31 - 15:53

    Nu är jag på inget sätt en storslukare av spellitteratur och de få utflykter som jag gjort dit har du oftast redan gjort långt innan mig (för visst hade du väl läst Karen Traviss Gears of War-böcker? Om inte: rekommenderas). Men en bok som jag kom och tänka på, som visserligen inte är skönlitteratur, är den stora bok som finns med konsten från Alice: Madness Returns. Jag älskade verkligen den. Oavsett vad man tycker om spelet som just spel, är det svårt att värja sig mot den helt magnifika karaktärs- och miljödesignen. Jag tyckte att det var riktigt fascinerande att bläddra igenom boken och se all artwork samtidigt som man läste designernas tankar om det hela.

  2. #2 av Ina på 2013/02/02 - 16:45

    Jo jag har läst Karens böcker. Eller ja, jag har inte läst klart hela Gears-serien men har dem hemma och i bokbackloggen :D

    Ja just ja! Blev sugen på den när du skrev mycket om den förr, men blev inte av att jag skaffade den. Bra tips/påminnelse, tack!

  3. #3 av Fredrik / explewd på 2013/02/05 - 12:14

    Dead Space-boken samt seriealbumen är ganska intressanta om man vill få ut mer av världen, unitologin och det bakomliggande. Boken är i synnerhet ganska otäck. Väl värd att läsa, även om det är rätt klyschig skräck. Knyter an till speluniversumet schysst.

  4. #4 av Ina på 2013/02/05 - 19:56

    Funkar säkert för mig :D Gött, då ska jag skriva upp Dead Space-stuff på ”klart köp”-listan!

Kommentera

