Är du en samlare?

Och i så fall, på vilket… sätt? eller vad man ska kalla det.

För ungefär två veckor sedan snubblade jag över ett inlägg en tråd på NeoGAF om den limiterade utgåvan av Ni No Kuni. Kom att tänka på det nu igen för att jag såg att mitt exemplar har skickats. Jag småsamlar lite på limiterade utgåvor (men bara de jag själv tycker ser intressanta ut, det är inte ”limiterad, måste automatiskt köpa omgomg!”) men jag har inga som helst problem med att öppna allt jag köper, verkligen kolla igenom sakerna, ställa upp figurer på hyllor, rama in bilder osv i all oändlighet. Detta gör jag eftersom jag gillar att titta på figurerna, bläddra i böckerna, inreda med bilderna osv. Helt för min egen skull alltså.

Det finns dock andra som samlar på ett annat sätt.

I’m going to play my German import, and keep this bad boy sealed.
Word to the wise, you’re forfeiting a significant amount of money when you crack the shrinkwrap on this thing. Just a heads up. But by all means please do, it makes the fewer sealed copies more valuable…

Sånt här förstår jag inte riktigt. Varför köpa en inplastad låda? Varför låta de där sakerna som folk lagt ner tid och kärlek på bara ligga där? För att den har ett värde? Ett värde som ju kan sjunka till noll och inget om man har ”otur”. Skrytvärde? För att man gillar att veta att man har den, för att det är kul bara för en själv och man mår bra av det?

Jag vet inte! Jag är nyfiken! Samlar du på inplastade spel (eller nåt annat som du inte ”använder” för den delen)? Varför?

,

  1. #1 av Kristian Johansson på 2013/01/30 - 18:20

    Jag samlar mest på damm, känns det som. :(
    Förr i tiden, för en sisåsdär 12 år sedan, köpte jag ibland såna där ”samlarspel” (eller spel som jag trodde skulle kunna bli det)… men för mig handlade det mest om att tjäna pengar, ungefär som att investera i aktier. Sen insåg att det inte var en så värst lukrativ business att ge sig in i. Nu samlar jag inte på någonting (vad jag kan komma på iaf), ser ingen bra anledning till att göra det.
    Jag undviker också alla typer av samlarutgåvor eftersom de inte ger mig någonting, tar bara upp plats… och plats, har jag insett, är någonting jag får allt mindre av ju äldre jag blir. Stuvar in alla spel och skit på vinden, så att köpa mer grejer för lägenheten känns inte så motiverat då. Skulle snarare behöva sälja saker!

  2. #2 av Lilla Kaninmongot på 2013/01/30 - 18:35

    Jag samlar på studsbollar! Har ungefär två bärkassar fyllda med dem. Har väll int evarit lika entusiastisk på senare tid som innan. Dessutom har det smått blivigt att jag samlar på spelguider till spel, främst till dem jag tycker om. Däremot håller jag helt med dig, att man ska använda allt man samlar på, på ett eller annat sätt!
    Katterna räknas nog inte ;)

  3. #3 av Holmberg (@Hixmegistos) på 2013/01/31 - 09:03

    Jag kan inte säga att jag samlar på något på riktigt men ibland känns det som jag helt enkelt samlar på spel. Köper minst 5 spel varje månad men ofta mycket mer.

    Jag köper dock aldrig några samlarutgåvor eller liknande. Det ger mig ingenting. En prydnadsfigur är för mig bara en prydnadsfigur oavsett om den föreställer Commander Shepard eller Tomten. :)

    Överhuvudtaget är jag inte så intresserad av saker och ting som är runtomkring spel. Det är bara spelet jag vill åt :)

    Har iofs funderat på att börja samla nåt men antar att man måste ha passionen och drivet för det först och det har jag inte riktigt hittat någonstans.

  4. #4 av Ina på 2013/01/31 - 11:47

    Intressant att två av er uttrycker precis samma sak. Att specialutgåvor ”inte ger er något”. Kan helt och fullt förstå det. Jag vet inte varför jag blir så glad av att se figurerna och de inramade bilderna :P Nåja.

    Kristian: Nej om man vill tjäna pengar är det nog inte världens bästa grej att investera i spel :P Jag skulle också behöva sälja lite saker. Speciellt spel som ligger och samlar damm. Men antingen måste man krångla med folk eller få en tia på GAME. Uäh.

    Lilla Kaninmongot: Studsbollar! Hade massor när jag var liten :) Spelguider kan vara åsm, har själv en bunt som jag egentligen inte behöver men som är fina och så :P
    Ja, saker ska användas! Vad är annars meningen med köpet? :D (förutom kassa investeringar :P)

    Holmberg: Jag vågar inte säga att jag samlar på spel då det inte finns någon struktur i min spelsamling. Jag samlar på… bra spel kanske, i så fall :D
    Jag är väldigt kär i runtomkringsaker, kan ibland vara bättre än spelen. :D

  5. #5 av Lania på 2013/01/31 - 12:11

    Det är lite blandat för mig. Vissa specialutgåvor har blivit öppnade, andra inte. De senaste åren har jag tenderat att köpa ett special-ex och en vanlig utgåva, för att då spela den vanliga utgåvan. Det har känts lite bättre så. Normalt sett så öppnar jag och tittar igenom specialversionen, men det har blivit mindre av sånt på senaste. Om det beror på tidsbrist låter jag vara osagt, det är ganska många spel som blivit köpta och inte öppnade det senaste halvåret, om man säger så…

  6. #6 av Sebastian Åkerberg på 2013/01/31 - 15:21

    Jag samlar inte på spel överlag – eftersom de flesta spel jag köper är via/till Steam så blir det oftast väldigt opersonligt – men jag kan ibland samla på specialutgåvor från specifika serier. Det är fortfarande ganska ovanligt, men det hände med Mass Effect-serien, där jag köpte Collector’s Edition av alla spelen och svårigheterna med att få en sådan utgåva av tredje spelet visade sig vara förvånansvärt upprörande. Det är nog enda gången som jag känt att jag ”behövt” ha en specialutgåva, eftersom det blivit någon sorts tradition för mig (just med ME3).

    Jag skulle nog köpa fler specialutgåvor om sakerna i dem tilltalade mig mer, men det känns som att det är så mycket krimskrams i som jag är totalt ointresserad av, i stället för den typen av saker som jag gärna ser. Jag är inte alls en staty- eller figurälskare, till exempel, och jag blir sällan särskilt upprymd över diverse medföljande DLC eller vykort eller tyglappar. Jag vill då hellre ha något som ger en insikt i hur spelet kom till, som artbooks eller making of-dokumentärer. Jag har vid några tillfällen även köpt med en guide, speciellt vid stora rollspel, så det är någonting jag gärna ser mer av i samlarutgåvor. Det behöver inte nödvändigtvis vara Den Stora Officiella Guiden som säljs separat, men bara någonting som ger en vissa fingervisningar om saker och ting.

  7. #7 av Ina på 2013/02/02 - 16:44

    Kul att få så många svar. Så olika… och lika vi är :)

    Lania: Har en del spel som inte avplastats, men har öppnat alla mina specialutgåvor för att ställa fram saker och mysa :D

    Sebastian: Jag är sällan intresserad av making of-dokumentärer, men artbooks som har konceptskisser är åsm. Där man får se hur en karaktär blev just som den blev osv. Men jag är nöjd bara jag får någonting. Speciellt figurer eller statyer, posters och annat som jag kan ha framme, som kan få synas osv. Jag älskar att omge mig med dessa prylar av nån anledning.

  8. #8 av Fredrik / explewd på 2013/02/04 - 13:27

    Samlar du på inplastade spel (eller nåt annat som du inte ”använder” för den delen)? Varför?

    Nej. Jag samlar inte på inplastade spel. Jag samlar på spel som jag av någon anledning vill spela. I vissa fall sträcker det sig så långt att det infattar multipla exemplar av spel från olika regioner, men jag samlar inte för att låta saker stå på en hylla och ”samla värde” för att senare sälja vidare. Lika lite som jag säljer en njure säljer jag delar av min samling.

Kommentera

