PPTS: Zen Puzzle Garden

Titel: Zen Puzzle Garden
Utvecklare: Lexaloffle Games
Testat format: PC
Lanseringsdatum (PC)
:
2003

Speltid: 15-ish minuter. 8 banor av 64 spelade.

Ytterligare något som tog sig in i backloggen via Humble Indie Bundle. Som synes är detta ett tio år gammalt spel, och namnet avslöjar genren. Man styr runt en söt liten munk som ska kratta zenträdgårdar som bara blir mer och med avancerade ju längre in i spelet man kommer. Målet är att kratta all sand. I början ligger bara några enstaka stenar i vägen, men senare stöter man på flyttbara lyktor och löv som måste krattas upp i rätt ordning. Klurigt!

Styr ja. Använda musen var inget jag försökte göra länge, eftersom musaccelerationen var så jobbig, men tangentbordet funkade prima. Munken kan inte gå över stenar eller redan krattad sand, så det gäller att inte kratta in sig själv. Det går bara att svänga när man stöter på hinder så det kluriga är att lista ur hur man ska komma åt all sand utan att råka fastna. Det finns ingen tidsbegränsning och man kan hela tiden ångra hur man valt att kratta.

Jag hade rätt trevligt med spelet, och den korta speltiden beror mest på att jag inte är på humör för att spela kluriga spel där jag måste använda min lilla hjärna :P Jag tror också att spelet spelas bäst i korta sessioner. Några trädgårdar här och där när man behöver lite hjärngymnastik.

Zen Puzzle Garden

Det blir svårare sen ;D

Nu när jag letade upp hemsidan för att kunna länka till den i blogginlägget upptäckte jag att de för drygt två år sedan gjort en mycket söt version till iPad (som ser helt annorlunda ut än PC-versionen). Det känns som ett spel som verkligen passar det formatet så det är nog ett bra val.

   Slutsats: Sött, mysigt, klurigt och ja, väldigt trevligt faktiskt. Kommer definitivt att spela mer, men i korta sessioner mellan annat.

,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

