Raymanhärvan

Vanligtvis när spel försenas rör det mig inte i ryggen eftersom jag inte bryr mig om när saker dyker upp och inte har bråttom att spela specifika spel. Men som ni vet om ni läst här förut så lurkar jag på NeoGAF, och snubblar där över saker som jag läser mest för att fördriva tid osv. Denna gång stötte jag på trådar om Rayman Legends. Varför skriver jag då om detta? Jo, för att det sker en sak just nu som påminner lite om grejen jag skrev om i gårdagens inlägg. Att ”rösta med plånboken”.

Rayman Legends skulle ha släppts till Wii U om bara några veckor (efter att ha försenats en gång förut). Nu ska det inte släppas förrän i september, och kommer inte längre vara Wii U-exklusivt. Utvecklarna verkar inte alls glada och det kan man ju förstå, om detta är sant.

Problemet är att folk pratar om att ”rösta med plånboken” och bojkotta spelet för att Ubisoft tagit ett korkat beslut. Men vem hjälper det? Inte fasiken hjälper det de stackars utvecklarna. Det hjälper inte heller spelarna. För Ubisoft skulle inte se färre köp som ”Nä, folk gillade inte att vi försenade spelet”, utan ”Nä, såna här spel är visst inte värda att utveckla, de säljer ju inte”. Eftersom det mest lär vara Wii U-versionsköpare som nu bestämt sig för att inte längre köpa spelet lär de också ge signaler om att det var en bra idé att inte bara släppa spelet till Wii U, om detta bojkottande skulle få den versionen att sälja mycket mindre… ”Tänk om vi bara hade släppt spelet till Wii U, vilken förlust!”.

Att inte köpa spelet kommer inte göra nån större skillnad för Ubisoft som helhet. Det är inte som att de kommer bli panka och stå där med konkurshot för att en del spelare bojkottar ett av deras spel. Det är utvecklarna som får ta smällen. Det är deras spel som inte säljer som det kunde ha gjort. Nu lär väl bojkottandet inte bli så himla stort i slutändan, men OM det hade blivit så.

Det är så irriterande med sånahär situationer. Å ena sidan vill man nog stötta studion (speciellt om man hade tänkt köpa spelet innan denna försening), men å andra sidan hatar man utgivaren och vill definitivt inte ge dem några pengar. Hur gör man då? Det bästa vore väl att kontakta Ubisoft och se till att göra sin röst hörd. Berätta för dem hur jävla illa man tycker om situationen. Speciellt speljournalister borde se till att gräva lite, kolla om utvecklarna verkligen är sådär missnöjda. Ta upp det, pressa Ubisoft.

Att bojkotta ett spel man vill stötta för att straffa utgivaren kommer aldrig fungera, om man inte är beredd att offra studion som skapat det också.

  1. #1 av Elin aka Xareena på 2013/02/08 - 11:29

    Jag har heller inte förstått meningen med att bojkotta spel pga irritation. Om jag skulle resonera så borde jag bojkotta dlc till Skyrim pga Bethesda inte gjorde rätt från början. Men jag är tacksam för att de inte gav upp och att det faktiskt kommer dlc till PS3 överhuvudtaget. Jag läser dock hela tiden om folk som inte tycker 50% rabatt är tillräckligt utan tycker att det borde vara gratis. Att jag inte förstår det resonemanget är nog en underdrift. De har arbetat med att fixa dlct till PS3 i över ett halvår mer än till de andra formaten. Med mycket problem och nära misslyckande. Ska de då inte få betalt för det arbetet för att de gjorde fel från början? Ett barnsligt argument imo. Gillar man spelet och spelstudion vill man väl att de ska fortsätta ge ut spel och för det krävs att man stöttar genom att köpa. Gillar man inte företaget eller dess policy så är det enda rätta att bojkotta spelen. Men inte för att man är sur över förseningar då det bara kommer drabba en själv. :)

  2. #2 av Sebastian Åkerberg på 2013/02/09 - 10:21

    Jag kommer att tänka på det där som Jim Sterling sade förut, att det effektivaste sättet att få utgivare att lyssna utan att bestraffa utvecklarna inte är att bojkotta spelet utan att i stället gnälla högljutt. Det ligger någonting i det, hur snett det än känns att ha det som generell taktik.

    Jag är i en lite underlig sits gällande Ubisoft och Rayman, eftersom jag tycker att det är en rätt sunkig sak att göra (både mot fans och mot utvecklarna själva), men samtidigt inte är tillräckligt investerad i det hela för att till exempel orka skriva på den namninsamling jag såg gå runt på Twitter igår. Det känns väldigt konstigt.

    Vi får väl se hur det går. Jag önskar i alla fall de arga fansen lycka till med deras protester.

  3. #3 av Ina på 2013/02/09 - 19:06

    Xareena: Mja. Det drabbar ju i högsta grad Bethesda om man bojkottar deras DLC, speciellt om de lagt ner extra tid och pengar på det. Tycker att Bethesda skött hela PS3-Skyrim-grejen bedrövligt dåligt.

    Sebastian: Jag har inte heller skrivit på några namninsamlingar, har svårt för sådana. Kommer inte heller uttrycka nåt direkt till Ubisoft eftersom jag inte känner mig tillräckligt insatt. Jag såg bara ”försening – bojkott” och tänkte direkt ”nej, var inte så korkade” och ville skriva nåt om det :) Personligen blir jag ju glad över att det kommer versioner till konsoler jag har, men irriterad över att det ska vara på det här sättet. Tidsexklusiva spel är klart att föredra över sånahär situationer.

Kommentera

