Pokémon TV

Var idag iväg till vårdcentralen och tog diverse prover. Kan ha råkat ut för mykoplasma tydligen. Om det är så kan det behandlas med antibiotika så det kanske vore ”bra”. Dock tar det tid att få provsvar, typ en vecka. Mår värre än innan på grund av ansträngningen, men fick lite råd och så.

I och med att jag knappt orkar nånting nu så passar det ju superbra att Pokémon TV precis släpptes till iOS (androidversion kommer också!) så att jag kan krypa ner under täcket och kolla på lite löjlig Pokémon-anime. Appen kommer ha 50 olika avsnitt i taget som kommer roteras veckovis, om jag fattat det rätt. Dessutom kommer filmer också dyka upp i perioder. Perfekt att den dök upp idag så att jag fick nåt att blogga om ;D

Har kollat en hel del på serien ganska nyligt, men då på svenska på TV4 Play (som har brutalt många avsnitt! Nästan alla säsonger ligger uppe och de enda som saknas är speciella turnerningssäsonger). Tyvärr är den svenska versionen rätt kass. Vad sägs om att Shedinja, som är ett skal från en annan insektspokémon och som kallas ”Shed Pokémon”, blev en ”skjul-pokémon” i översättningen? ”Shed” är visserligen skjul, men erhm. Sammanhangskoll tack. I de senare säsongerna översätts inte allt som tidigare, men det leder istället till att det blir väldigt svengelskt. Okej att man lämnar namnen på färdigheter och attacker oöversatta, men måste de exempelvis säga ”return” när de kallar tillbaka sina pokémon? :P Dessutom stör jag mig på att de säger ”[element]-typ-moves” (HELA TIDEN!), bland mycket annat.

Nu kan jag enkelt se lite engelska avsnitt i telefonen istället, och kan återgå till att bara störa mig på rösterna och de vanliga problemen med animen som helhet ;D Ska börja med avsnittet där Scrafty dyker upp för första gången! <3

season14_ep43_ss1

,

  1. #1 av Robert på 2013/02/16 - 21:00

    Kollade in på min Android-lur direkt efter att man hade utannonserat den här appen till iOS. Snacka om att jag blev besviken att vi inte fick den. Dock har du nu tänt min låga igen. Längtar efter att kunna låta barnen titta på plattan här hemma eller själv sjunka ned med något avsnitt på kvällen när jag ligger sömnlös. :D

Kommentera

