En galet vacker mardröm

(Psst! Ni glömmer väl inte tävlingen? Om priserna inte lockar kanske tävlingen hos Kraid är mer intressant? Kolla in den!)

Jag gillade Alice: Madness Returns, men kanske inte så mycket som jag skulle vilja. Banorna var på tok för långa och så även spelet som helhet. Men det var vackert, oh så vackert. Dessutom tillräckligt trevligt för att jag ska vilja besöka det igen, någon gång när jag känner att jag har tid över.

Men som sagt, spelet är i alla fall tokvackert. Något annat som därmed lite sådär logiskt också är tokvackert är den bok som Sebastian (läs hans blogg, asbra!) tipade mig om, The Art of Alice: Madness Returns. Jag fick hem den idag och är alldeles till mig. Har inte hunnit göra så mycket mer än ströbläddra i den, men jag kan redan nu se att det är precis en sådan artbook som jag älskar. Precis så som de SKA vara. Den innehåller alla möjliga olika typer av bilder och information om dem och tankar om spelet och designen. I natt ska jag krypa ner med den i sängen och helt nyduschad vira in mig i nybytta, rena, mysiga sängkläder. ”Åhhh!”, säger ni nu eller hur? Jag vet! Kan bannemig inte bli mycket bättre :D

En av få saker jag läste i boken var f.ö. lite om Alices design och hur de tjafsade över den. Men tydligen var en sak klar: ”I think the only aspect we agreed on easily was that we didn’t want Alice to have oversized breasts.” Yay!

Slottets hjärta

En passande Alla Hjärtans Dag-bild, eller? ;D

  1. #1 av Sebastian Åkerberg på 2013/02/14 - 21:55

    Kul att du gillade den. Det där var också precis en sådan där bok som passade mig perfekt. Som jag sade i en tidigare kommentar, när du skrev om samlandet av saker, så är just bra artbooks och andra saker som ger en inblick i ett spels utveckling någonting som verkligen kan få mig att köpa samlingsutgåvor av spel.

    Nu säljs ju den där separat, men den var verkligen värd att lägga pengar på. Det hade inte spelat någon roll om det var någon stackars intern på Spicy Horse som skrivit introt och resten av teamet sedan helt skippat att ge någon som helst input; den samlade konsten i den där boken är mer än tillräckligt för att rättfärdiga priset. Faktumet att så många från studion gav så mycket info om så gott som varenda liten bild var bara underbar grädde på moset.

Kommentera

