PPTS: Home

Titel: Home
Utvecklare: Benjamin Rivers
Testat format: PC
Lanseringsdatum (PC)
:
2012

Speltid: 70 minuter (klarat)

När jag den första mars skrev att jag skulle ta tag i lite spel under denna månad kommenterade Sebastian och tipsade om Home, ett spel jag råkar ha tack vare en trevlig indiebundle. Jag blir glad när folk säger åt mig att spela något av de korta indiespelen jag har för det gör mig alltid extra taggad och får mig att ta tag i dem. Just dessa små spel som jag inte vet något om brukar annars bli liggande rätt länge.

Text

När man startar Home rekommenderas man att spela det i en sittning, så det gjorde jag. Man rekommenderas dessutom att spela i mörker och med hörlurar, något jag rekommenderar om man tycker om spooky stuff. Jag rös minsann ett par gånger ;)

Home är ett mordmysterieskräckspel (ja, nu säger vi att den genren finns) där du ska försöka lista ut vad som hänt, framförallt med huvudpersonen som vaknar upp i ett främmande hus. Jag kan med en gång säga att det inte är ett spel som berättar mycket för en utan lämnar med flit nästan allt öppet för egen tolkning. Man kan hitta en hel del info utanför spelet också, exempelvis genom att läsa huvudkaraktärens tweets. Men det ska man nog helst göra efter att man spelat igenom spelet en gång.

Det lilla man får berättat för sig ändras en del beroende på om man väljer att utforska, vad man väljer att plocka upp och vad man svarar på huvudkaraktärens funderingar. Det kan bli ganska stora skillnader beroende på vad man väljer. Rivers berättar i den småtrevliga manualen att spelet startade som ett berättelseexperiment vilket märks.

Home

   Slutsats: Jag gillade Home även om jag tycker att det inte ”nådde hela vägen”, och rekommenderar en genomspelning om man gillar experimentella spel. Det kostar 3€ på Steam (och kommer senare i år till Mac och mobiler).

Det är svårt för mig att skriva vad jag tyckte mer personligt, delvis för att det blir spoilerigt men också för att jag har insett att jag inte alls är bra på att skriva intryck, recensioner och annat tyckande. Jag behöver någon att diskutera mina intryck med för att det ska bli mer än ovanstående ”öööh, gillade detta”. Hoppas att Indieklubben plockar upp Home med andra ord :P

Ska förstås försöka träna på skrivandet också, och då måste jag fråga er hur ni vill se PPTS i framtiden. Ska jag bara fokusera på min upplevelse helt utan att berätta hur spelet funkar (för det får man kolla upp själv), eller vill ni ha kvar den typen av info om spelen som jag skrivit i PPTS hittills?

,

  1. #1 av Sebastian Åkerberg på 2013/03/04 - 17:09

    Jag tror att åtminstone en liten introduktion av hur spelet fungerar är nödvändig. Jag ogillar tanken på att behöva vända om precis när man börjat läsa ett inlägg, för att undersöka vad det egentligen är för något.

    Sedan ska ju dina åsikter vara i fokus. Som sagt, det andra behöver inte vara mer än ett kort intro så att man får en generell uppfattning om spelet. Sedan kan du fylla resten av inlägget med dina åsikter om det. :)

    Gällande Home som sådant: jag gillade det verkligen, fram tills huset i slutet. Där tycker jag att berättandet föll sönder, eftersom det gav spelaren alldeles för stor kontroll över upplösningen utan att – för den delen – förklara reglerna särskilt väl. Det hela ledde till att jag svarade på två stora frågor i slutet på två helt olika sätt, vilket gjorde att spelet antydde att två helt olika saker hänt. Lite svårt att beskriva utan att spoila, men vi kan ju diskutera vidare på Skype någon gång. :)

Kommentera

