Det fruktlösa sökandet efter spelglädje

Jag har spelat lite Assassin’s Creed 3 de senaste dagarna och kom nyligen fram till att jag verkligen inte hittar någon glädje i det. Ändå fortsätter jag spela det på samma sätt, gör allt och strävar mot 100% precis som i de tidigare spelen i serien. Jag uppskattade verkligen stora delar av första spelet (lönnmördandet bland annat) och gillade även majoriteten av Ezios trilogi av andra anledningar.

Assassin’s Creed 3 däremot är… fel. På massa sätt. Alla sätt. Trots det kan jag inte sluta… ja vadå? Hoppas att det bli bättre? Nej jag gör inte sånt. Men av NÅGON anledning kan jag inte sluta spela. Det handlar inte om nån sorts ”har jag kommit så här långt är det bara slöseri med tid att sluta nu”. Sånt tänk är lite töntigt. Om jag nu tycker att jag slösat en massa speltid på det här spelet så är det ju bara mer slöseri att fortsätta spendera en himla massa mer tid.

Men jag kan inte släppa spelet i alla fall, det känns ännu mer fel än att spela det. Det är inte som att jag lider. Jag spelar bara lite halvhjärtat medan jag ser på TV-serier. Men det finns verkligen ingen spelglädje att finna för mig i det här spelet.

Det kanske handlar om att ”har jag köpt det ska jag spela igenom det”. Så känner jag sällan när det är billiga spel jag köpt men i det här fallet var det ett dyrare Collector’s Edition-inköp.

Nej, jag kan inte försvara den här känslan. Alla ”förklaringar” är bara kassa och beteendet är dumt. Jag förlorar viktiga backlogspeltimmar och Bak’laag fnissar förtjust åt min tjurskallighet.

Men jag kan inte släppa spelet.

,

  1. #1 av Lilla Kaninmongot på 2013/03/06 - 20:22

    I know well of this feeling. Väntade länge på att AC känslan skulle infinna sig i trean, kom aldrig. (Gjorde det inte bättre att den första delen i spelet när man spelar som Haytham var den absolut bästa. Jag ÄLSKADE den karaktären.)
    Men precis som du höll jag på med detta samlarbeteende, fixa alla viewpoints, knyta nya lönnmördare till mig, hitta fjädrar.. Dear lord.
    Fast när jag väl spelat slutet la jag ner allt. Precis _allt_ med det. Har inte ens testat multiplayer, så bitter blev jag :\

  2. #2 av Fredrik / explewd på 2013/03/06 - 21:38

    Ungefär som Assassins Creed 2: Revelations då? Redan där började serien kännas själlös och full av uppdateringar, meningslös paddning och allmänt tjafs.

    Brotherhood kändes fortfarande någorlunda färskt och fräscht, upplevde aldrig att det drog ut på saker i onödan eller kändes överflödigt. Men det kände jag ganska tidigt i AC2R. Har inte rört AC3 än av precis samma fasa. Det, och det faktum att de flesta nutida Ubisoft-spel verkar lida av precis samma problem – för stora, för spretiga och för fulla med utfyllnad.

  3. #3 av Holmberg (@Hixmegistos) på 2013/03/07 - 07:31

    Själv är jag sugen på att komma igång med AC-serien överhuvudtaget.

    Jag tror definitivt att det faktum att du köpte collectors edition kan spela in i varför du inte kan släppa spelet och gå vidare.

    Jag läste en grym bok som jag rekommenderar ”Mistakes were made, but not by me”. Det är några psykologer som skriver om hur vi hanterar tex misstag. I den boken tas just sånt här upp.

    ”Jag har köpt samlar utgåvan av det här spelet. Alltså SKA det vara speciellt för mig. Annars har jag gjort något tokigt.. och sån är inte jag”

    Förenklat såklart men det förklarar precis som du säger att varför det är lättare att dumpa ett tråkigt 20krs spel som man köpte på impuls.

  4. #4 av Ina på 2013/03/07 - 23:21

    Lilla Kaninmongot: Vi är så sjukt dumma :D Jag kommer inte spela multiplayer heller. Visst är det en småtrevlig typ av MP, men jag hatar MP… :P Helt kört där alltså. Ogillar att de slängt in MP så att jag som 100%-ar SP inte får alla cheevos :P

    Fredrik: Jag hade absolut inga större problem med Rev. Gillade det ungefär lika mycket som tvåan och BroHood. Har dock inte precis.. analyserat det :P

    Holmberg: Jamen det låter ju ganska… sant. Just att jag inte vill erkänna för mig själv att det kanske inte precis var mitt bästa köp :P

Kommentera

