Att väcka spel ur koma

Ibland lägger jag undan spel efter att jag spelat ganska mycket av dem. Oftast är det ”frivilligt”. Det kan vara så att ett mer intressant spel dyker upp, att jag tröttnat på genren och är supersugen på en annan eller bara att det inte klaffar på andra sätt just då. Men det händer att jag får ta lite halvt ofrivilliga pauser också. Något som hänt med Planescape: Torment.

Jag spelade nämligen detta (hittills) fantastiska spel ”tillsammans” med några trevliga snubbar från Skillpoint i ett podcastprojekt. Vi skulle spela en bit och sedan diskutera våra åsikter, och tanken var väl också att lite lyssnare skulle spela samma partier av spelet och komma med sina åsikter. Mina podkamrater är dock upptagna människor och det tog längre och längre tid för dem att komma vidare i spelet. Nu har det gått åtta månader sedan det förra avsnittet trots att delen vi skulle spela var kortast hittills :P Kan väl säga att hela grejen runnit ut i sanden… ja. Men jag väntade länge på att vi skulle plocka upp projektet igen och spelade inte vidare från vårt delmål. Sen kom det annat intressant som prioriterades, sen hade jag inte riktigt lust… osv.

Jag vill klara Planescape: Torment, med eller utan mina podkamrater, så jag har ju lovat att jag ska göra detta nu under mars. Har börjat peta i det igen, men stött på det vanliga problemet när jag lagt undan spel lite för länge. Jag minns inte hur det fungerar.

Oftast när jag lagt undan ett spel börjar jag om. Dels för att jag inte vill hoppa in helt oförberedd i nåt svårt parti och dels för att jag vill ha spelet som ”en hel upplevelse”. Det tar dock emot lite när det gäller avancerade spel man lagt ner en himla massa tid på, som Planescape: Torment. Jag vill ju spela klart min första resa genom spelet, fortsätta se allt för första gången utan att veta vad som komma skall. Börjar ju faktiskt få kläm på det igen nu i alla fall.

Nog babblat, jag ska spela mer!

,

  1. #1 av Sebastian Åkerberg på 2013/03/12 - 10:53

    Det ska nog gå bra, ska du se. Du har ju mig som guide! :D

    Men jag förstår problemet, alltför väl. Förra året spelade jag den episodbaserade Monkey Island-serien som en galning, tills jag tröttnade halvvägs genom den näst sista episoden och tog en paus. Jag startade episoden igen efter nyår, men hade verkligen ingen koll alls på vad jag skulle göra och lade ned det nästan omedelbart. Jag ska väl plocka upp det igen – det är ju bra, dammit! – men jag har lite svårt för att finna orken att sätta mig in i saker jag glömt.

  2. #2 av Andreas Ljungström (@farbroratlas) på 2013/03/13 - 13:06

    Förlåt! :(

  3. #3 av Ina på 2013/03/13 - 16:11

    Det går faktiskt helt okej, inte så himla komplicerat spel egentligen :P

    Är ju inte ditt fel Andreas! Du hoppade ju av för att det skulle gå snabbare :P

Kommentera

