Bundlesjukan

GOG.com, en fantastisk försäljare av digitala (DRM-fria) spel, har en mycket trevlig rea just nu. Välj 5 spel av 20 och få 80% lägre pris. En bunt riktigt bra spel finns med, men jag råkar ha de flesta redan. Något jag snabbt insåg när jag kikade igenom listan.

Ett av spelen jag inte har är ett som står uppskrivet på min önskelista. Men istället för att tänka ”jaja, det blir väl rea på det separat någon dag, någonstans” tänker jag direkt ”hmm, finns det fyra andra spel här jag inte redan har?” trots att skummandet genom listan inte fick mig att känna nåt intresse för spelen jag inte redan hade. Det finns fyra andra spel, om jag räknar bort att jag äger ett av dem på konsol.

Men hur vettigt är det att köpa en ”bundle” med fyra spel jag inte är superintresserad av och ett jag vill ha (för sammanlagt $14) när jag kan vänta på en 50-75%-rea på Steam (5-2,5€), en egen 50%-rea på GOG.com ($5) eller liknande. Inte alls! Okej om jag läser på om spelen och känner att de verkligen var riktigt intressanta och jag blir sugen på att spela NU, men det var de ju inte! De var kanske inte ointressanta heller, men inget jag borde lägga pengar på nu med den backlog jag har.

Jag har köpt många bundles de senaste åren. Både Humble Bundle och Indie Royale har fått en bunt pengar. I år har jag dock kunnat hålla mig borta än så länge, även om det ryckt lite i köpfingret då och då. Jag har insett att jag köper speciellt Indie Royale-bundles med helt fel tankesätt. Jag får inte de där två intressanta spelen plus ”ett par andra på köpet”, jag får en mycket större backlog och ett par spel jag inte är så intresserad av. Dessutom får skaparna av de intressanta spelen mindre pengar av mig trots att jag betalar mer totalt. Fan vad korkat att köpa då.

,

  1. #1 av Sebastian Åkerberg på 2013/03/12 - 22:16

    Hehehehe. Som jag, då. Jag var inne och kikade på rean och behövde verkligen hålla i köpfingret för att inte hamna i precis den situationen du beskrev, att köpa fyra random spel för att få ett man verkligen vill ha. Till slut lyckades jag hejda mig – mitt totalpris skulle ha landat på strax under 20 dollar tror jag, vilket var ungefär vad spelet jag allra helst ville ha skulle ha kostat i vanliga fall. Då kändes det inte som en riktigt lika bra affär.

    Men det är en intressant strategi de har, GOG. Valve har väl lite samma strategi med Steam: reabomba folk att köpa saker till enormt bra priser innan de fattar att de egentligen inte ville köpa allt det där. De måste dra in ofantligt mycket pengar på det, även om de individuella spelen säljs snorbilligt.

  2. #2 av Holmberg (@Hixmegistos) på 2013/03/12 - 23:06

    Jag var också där och började kryssa i saker. Insåg till slut precis som ni att jag redan hade allt utom 1 spel jag var intresserad av och då var det inte så intressant längre.

    Känner igen det du skriver om bundlarna Ina. Jag känner lite att jag nått ”critical mass” när det gäller obskyra indie-plattformare som jag aldrig kommer spela. Nu ser jag det nästan mer som ett hinder än en bonus att det kommer med massa ointressanta spel.

  3. #3 av Ina på 2013/03/13 - 16:15

    Vi är bra konstiga :P

    Sebastian: Ja, nån spelskapare sa på NeoGAF att hen under en rea fått in mycket mer pengar än vad hen fått sammanlagt under det år spelet funnits ute innan. Och Valve fpr ju en bit av den kakan så det är ju win-win-win ;P

    Holmberg: Jamen precis, de bidrar bara till den där stora slamhögen i botten av backloggen tillslut ;D

Kommentera

