Neeej! Min juveeeel!

Jag sitter här, tidig söndagsmorgon, och har som vanligt spelat för länge. Blir ofta så när jag startar The Sims 3, jag kan inte sluta.

En av anledningarna till att jag har så svårt att sluta spela är min fantastiska stad. Det är en mycket noga modifierad version av Setra, Jewel of the Sands. Jag har lagt till alla saknade (mest nyare) typer av ställen/jobb/whatever, modifierat befintliga så att de passar mig mer och noga byggt upp hela områden efter hur jag vill ha dem. Byggt och fixat i oräkneliga timmar av och till under det senaste halvåret. Men främst har jag njutit av grundjobbet som Pyronium3 gjort. Detaljerna är ofattbara. Jag har provat att bygga en stad från grunden men gav snabbt upp. Create-a-World är inget lätt verktyg att jobba med. Helt fantastiskt jobb alltså.

Men det som gör staden så bra, att den är stor och (med mina modifieringar) innehåller alla typer av områden och platser, är också vad som nu dödat den. Jag kan inte längre spara i staden eftersom sparfilen blir för stor. The Sims 3 lider av ganska mycket minnesproblem och det fruktade Error 12 är något som kan ta död på spellusten hos vilken Simsentusiast som helst. Error 12 betyder alltså att spelet inte har tillräckligt med minne för att spara.

När man väl sett detta i sin värld är det ganska kört. Man kan försöka förminska sparfilen genom att radera saker, men ny info bygger på filen hela tiden så länge man spelar. Snart kommer man alltså ändå se Error 12 igen.

Jag måste antingen spela utan mina modifieringar eller överge Setra och börja modifiera de mindre världarna. Kanske rikta in mig mer på specifika typer av ställen per värld istället för att ha allt i samma. Ingen sim kan ändå göra allt samtidigt…
Men det tar emot. Det tar också emot att spela Setra som det är (trots att det är en fantastisk värld redan från början) eftersom det inte blir ”mitt”.

Jag kan ju faktiskt flytta vissa redan byggda hus (både mina och andras) och Pyronium3s fantastiska familjer till andra världar. Låna in lite av det fenomenala jobbet i alla fall. Får nog göra så.

Vila ifred Setra, min juvel.

Launchtrailer för världen, skapad av Pyronium3

,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

