Uppföljarstressen

Tomb Raider – Nyligen släppt
Bioshock Infinite – 7 dagar kvar
Sly Cooper: Thieves in Time – 8 (?) dagar kvar

Köpta och förbokade.
Tomb Raider: Underworld, Bioshock 2 och hela Sly-serien ligger här och stirrar på mig. ”Spela oss, speeeela oss! Nya spel är här och du måste spela oss föööörst!”. TR:U har jag knappt rört (startat en gång, spelat 10 minuter), Bioshock 2 är klarat, men inte 100%-at och Sly-serien har jag aldrig startat. Den trilogin är nog faktiskt inte ens nedladdad (PSN-version).

Ja, jag är en såndär som ogillar att spela ett nyare spel i en serie innan jag klarat äldre delar, även om det inte är en regelrätt uppföljare (som exempelvis Tomb Raider som ju är en reboot och inte har nåt med Underworld att göra). Det spelar ingen roll hur lite de har gemensamt eller nånting, jag kan bara inte spela ett nyare spel före ett äldre som har minsta koppling. Någonting tar emot.

Med tanke på hur rädd jag är för spoilers är det en mycket irriterande situation jag försatt mig i, och som jag tenderar att försätta mig i extremt ofta. Jag gör ju faktiskt själv valet att inte spela dessa spel innan uppföljare dyker upp, av olika anledningar. Oftast handlar det om att jag köper ett spel på nätet, men under tiden posten sölar hit det kan jag ha hittat nåt annat i hyllan som jag plötsligt blir supersugen på. När spelet då dyker upp läggs det i backloggen och där kan det få ligga länge.
En bunt gånger har det också blivit så att jag inför en uppföljare verkligen har tagit tag i nåt spel och 100%-at det. Efter sådant spelande kan jag bli lite mätt på en typ av spel, och då lockar ju inte precis en uppföljare. Den nya titeln hamnar i backloggen och… där blir den liggande. Detta hände bland annat Dead Space som jag inte spelade förrän tvåan dök upp, men sen var jag inte alls speciellt sugen på tvåan på en gång. Nu vill sambon spela co-op i trean men jag måste ju spela tvåan först…

Nåja. Bioshock Infinite är ett spel jag verkligen inte vill få spoilat, så jag kommer definitivt ta tag i Bioshock 2 så fort jag klarat Mini Ninjas. Behöver spela igenom det utan att använda Vita-Chambers. Något jag inte tror jag kommer få några problem med då jag i ettan kombinerade samma cheevo med svåraste svårighetsgraden utan minsta trubbel. I tvåan kan jag göra det på Easy. Dessutom behöver jag spela Minerva’s Den. Får väl se hur svårt det kan tänkas vara.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

