Varfö… jamen jaha!

Jag älskade Bioshock 2 när jag spelade det sist. Förutom lite småsaker som att det var lite för många splicers och att skyddande av little sisters kanske inte är min favoritsyssla så gillade jag det hur mycket som helst. Jag var totalt kär.

Jag ville spela om nu för att ta sista cheevosarna, men också för att jag ville återbesöka Rapture som är en sådan fantastisk miljö. Jag var dessutom himla sugen på att utforska Minerva’s Den som jag knappt vet något om.

Nu kan jag knappt förmå mig att starta spelet. När jag tvingar mig själv att starta det så spelar jag en liten stund (och har inte tråkigt, skall sägas), men sen stänger jag av. Något känns obekvämt, och jag vill mycket hellre pyssla med något annat.

Vilket betyder att jag inte heller kommer kunna spela Bioshock Infinite direkt eftersom jag vill klara tvåan först. Det kommer, liksom så många spel, att läggas i ”vänthögen”. Den hög som varje dag kliver ett steg närmare att uppslukas av den större backloggen. Plockar jag inte upp spelet innan dess vetefan när det kommer spelas…

Nu när jag skrev detta insåg jag faktiskt vad det är som tar emot, tror jag i alla fall. För när jag efter en kort Bioshock 2-session igår startade Fallout: New Vegas på PC så kändes det som att jag plötsligt hade full kontroll på vad jag gjorde. Jag var så snabb, så smidig, och mina vapen var superlätta att sikta med.

Bioshock är ju inte bara ett ”konsol-FPS med mindre precisa kontroller för siktande” utan också ett spel där man hyfsat långsamt klampar runt i en stor dräkt. Allt är alltså lite extra långsamt. Efter att ha spelat mycket PC-FPS och inte alls speciellt mycket konsol-FPS är det helt enkelt ovant och obekvämt för mig att försöka sikta med handkontroll.

Vad skönt! Det finns ju en ganska enkel lösning nu, nämligen att traggla på. Antagligen ”åter-vänjer” jag mig till slut ;D

, ,

  1. #1 av BoBo på 2013/03/26 - 14:17

    Tror faktiskt just det du beskriver gäller mig också angående Bioshock. Dock har jag inte spelat tvåan, men tycker även ettan känns seg och klumpig. Och då spelade jag på PC. Har väl blivit skadad av alla snabba multiplayerspel och snabba militärshooters.

  2. #2 av Fredrik / explewd på 2013/03/26 - 14:31

    Både Bioshoch och Killzone-serien (och till viss del Halo) har ju en väldigt egen känsla och tyngd i hur styrningen beter sig. Själv gillar jag den enormt, och har snarare tvärtom-problemet – snabba, kvicka och responsiva skjutare a’la Quake/Soldier of Fortune/Counter Strike-ryckigheten fixar jag inte alls. Singularity är nog undantaget som bekräftar regeln.

    New Vegas har jag nog aldrig dragit nån parallell till, men kan heller inte direkt påstå att jag någonsin känt att jag har haft full kontroll över någonting. Antagligen för att jag inte spelar de med mus/tangentbord, vågar jag gissa. :)

  3. #3 av Ina på 2013/03/27 - 21:54

    BoBo: Jag minns inte hur Bioshock känns på PC trots att jag spelat igenom ettan och halva tvåan på PC (gav upp tvåan och köpte till 360 när det bara frös och buggade ur hela tiden)
    Jag spelar ju inte sååå snabba spel egentligen, men det har blivit mycket Fallout som ändå är ganska snabbt om man så vill… på PC då förstås ;P

    Fredrik: Nej det spelar nog ganska stor roll om det är PC eller konsol vi snackar här :P Att spela New Vegas på PC och Bioshock 2 på konsol gör att det blir en gap stort som grand canyon mellan dem.
    Jag har nog inget problem med spelet egentligen, det blev bara för ovant till en början. Jag spelar som sagt inte alls speciellt många supersnabba spel och det handlar helt enkelt om att vänja mig vid kontrollen igen. Sen kommer det säkert kännas perfa :)

Kommentera

