100 %

Häromdagen hamnade jag i ett flertal gren”diskussioner” på twitter om grejen att ”100 %-a” när det kommer till spel. Det hela började med en persons fundering som lät såhär:

Hm, funderar på det här med att 100%a ett spel. Måste man ta alla achievements då också? Även multiplayer?

…och självklart svarade olika människor på olika sätt. Exempelvis att man kan säga att man 100 %-at om man klarat allt man vill göra.

Jag anser ju att 100 % är samma som ”allt”. Säger jag då att jag 100 %-at ett spel utan att säga mer menar jag att jag gjort allt som spelet mäter (med achievements eller på annat vis). Jag har hittills också antagit att alla andra menat samma sak och tolkat mitt uttalande på samma sätt. Men så är det visst inte!

Det här med cheevos är lite speciellt också. Att ha gjort allt är inte alltid samma sak som att ha tagit alla cheevos. I Just Cause 2 finns ingen achievement för 100 %, utan bara upp till 75 %. Så om man gör alla andra cheevos innan den har man ju tagit alla cheevos utan att klara 100 % av spelet. Min sambo har gjort detta och anser sig inte ha 100 %-at Just Cause 2, eftersom spelet berättar för honom att han inte klarat allt ännu genom sin procenträkning. Åt andra hållet då? Har man gjort allt om man klarat spelet på massa olika sätt men inte tagit några udda sp-cheevos? Nej det kan jag inte riktigt tycka.

Jag kan då och då säga att jag 100 %-at när jag menar att jag gjort allt som går att göra utöver flerspelarlägen. Jag är dock noga med att påpeka att jag då inte räknat flerspelarlägen. Försöker dock mest säga att jag ”klarat allt i singeplayer” istället för att använda 100 % om det är så.

Det här med att ha klarat allt man vill klara då. Jag har en sådan grej på Backloggery trots att det står att ”Completed” ska sättas på spel som är 100 %-ade:

For games which are 100% done. All extras and modes have been unlocked and finished. All significant items have been collected.

Min Backloggerysida är semiprivat och jag använder den som en lista över spel jag vill spela och spela om. Jag sätter därmed B på spel jag har nått eftertexterna på men som det finns saker kvar att göra i, och som jag vill göra med i. C sätter jag på de spel jag känner mig helt klar med oavsett om jag gjort allt eller inte. I alla fall så länge de är bra. Är det dåliga spel så är det ”Beat and Delete” som gäller ;)

Imorrn hoppas jag kunna blogga om att jag är klar med Bioshock 2. Har några Protector Trials och Minerva’s Den kvar att spela. MP ska jag spela med sambon någon annan gång om vi hittar ett till billigt exemplar av spelet någonstans. Det räknas inte ;)

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

