PPTS: Fractal

Titel: Fractal
Utvecklare: Cipher Prime
Testat format: PC
Lanseringsdatum (PC)
:
2010/2011?

Speltid: 40 minuter

Jag vet inte varför jag köper alla dessa udda bundles med spel jag inte bryr mig om. Fractal, även känt som Fractal: Make Blooms Not War, är ytterligare ett bundlespel som tyvärr inte riktigt är min grej. Det går ut på att knuffa omkring hexagoner genom att skapa nya hexagoner bredvid dem  och få ihop sju av dem till formen av en ”blomma”.

Fractal 1

Att skapa en enda blomma räcker dock inte långt. Vill man klara banorna är det kombinationer och kedjereaktioner som gäller. Man börjar med en färg på ett helt fält men banorna blir snabbt svårare och mer intressanta med fler färger, specialhexagoner och uppdelade fält. I kampanjen går det inte på tid utan istället får man hålla koll på sin begränsade mängd knuffar. Har man inte fått ihop tillräckligt mycket poäng för att fylla mätaren på de knuffar man får på sig så förlorar man, helt enkelt.

I pusselläget handlar det inte om poäng utan om att göra någonting specifikt. Man får ett utgångsläge, en begränsad mängd knuffar och ett mål så som ”töm spelplanen på hexagoner” eller ”gör en 3-bloom cluster”. Här tillåts inga misstag.

Pusselvarianten är alltså extremt långsam och kräver mycket eftertanke, och i kampanjen måste man vara hyfsat taktisk med sina knuffar. I arkadläget är det helt tvärt om. Där har man  obegränsat med knuffar och istället går det hela på tid. Ny tid får man genom att baka in tidshexagoner i blommor och genom att klara banorna som blir svårare och svårare. Det gäller bara att hålla ut så länge som möjligt.

Fractal

Jag spelade mest kampanjen (eftersom det är sådant som räknas när det gäller klarande av spel) men insåg ganska snabbt att det här är ett sånt där spel jag inte riktigt har rätt huvud för. Jag kan inte ”se framåt” och klickar bara lite här och där. När jag klarar nåt är det mest för att jag haft tur. Jag tycker däremot att det är ett mycket fint spel, och säkert roligt för någon som gillar att slå ihjäl tid med sånahär spel. Musiken är supertrevlig och en stor del av upplevelsen.

   Slutsats: Ett spel som tyvärr inte kommer att prioriteras av mig och som jag önskar att jag kunde uppskatta mer. Det är mycket fint, så jag ger inte upp tanken på att spela klart kampanjen helt och hållet.

,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

