Negativitet, kritik och annat sånt där

Det här inlägget lär bli rörigt, för jag vet inte riktigt hur jag ska försöka få fram vad jag vill säga. Det som tas upp om GW2 gäller inte bara GW2 men i och med att det är där jag har sett det senast så är det enkla exempel på något jag känner sker hela tiden om allt.

Jag har en längre tid blivit väldigt irriterad över det jag uppfattar som överdriven negativitet i bland annat min twitterfeed. Jag är bara så trött på att höra överdrivna klagomål på PS3ans uppdateringstid eller senaste populära spelet (bland mycket annat). Jag undviker dessutom exempelvis GW2-forumet för att det bara är negativitet överallt där. Mer om det sen.

Vi kan börja med PS3an. Ja den tar tid på sig att uppdatera och ja jag tycker också att det sker relativt ofta. Dessutom uppdateras butiken för sig vilket kan leda till starta -> uppdatera -> in i butiken -> uppdatera -> starta spel -> uppdatera -> äntligen få spela, om man vill köpa nåt DLC till ett spel man inte spelat på ett tag exempelvis. Störigt? Jo det kan det ju absolut vara. En ”pina”? Något man måste skrika ut sitt hat över på twitter varje gång det händer? Nej jag tycker inte det.

För det första borde man väl vara van och planera efter detta sedan länge? Jag gör i alla fall det. Slänger alltid igång konsolerna en stund innan jag är helt klar med det jag gör för tillfället för att låta dem starta upp spelen eller uppdatera. För det andra så vet redan alla om det här! Det är ju inget upplysande eller diskuterande man gör, bara bashande, klagande och gnällande. Det finns inget konstruktivt eller humoristiskt i majoriteten av dessa klagotweets. De humoristiska eller diskussionsinbjudande tweetsen har jag alltså inget emot alls.

Jag har som sagt stört mig och försökt lista ut vad exakt jag stör mig på i flera dagar nu. Igår läste jag GW2-tråden på NeoGAF och stötte på just detta. Prat om negativitet… och ett riktigt bra inlägg! Detta gäller alltså GW2-klagomål/negativitet/att GAF-guilden har en regel att man inte får vara sådär negativ i chatten osv, men kan ju appliceras på precis allt annat om man bara byter ut orden ”GW2” och ”game”. Inte den bästa engelskan, men man förstår vad personen menar.

why would I want to listen to you be negative? you can highlight something in frustration, you can say something constructive, but have some consideration for the people who have to read what you say.
GW2 sucks in some ways. but even the best of games sucks in some ways. and with the wrong mindset everything sucks in life if you expect greatness in everything.

Jamen titta! Det fortsätter dessutom:

In a lot of these threads, regardless of stance on a game, they value often seems to come from people who have something meaningful to post. And thats the problem. Because most people who have something negative to report, are just saying rehashed stuff that has already been debated, and it doesnt help towards change. its just personal frustration that we somehow have to witness.
So my census is that most negativity-nancys are selfish and not in the interest of other people reading their stuff, but just in their own self absorbed needs to vent out.

Det här är nog något alla gör av och till, jag vet att jag är skyldig i alla fall. Men jag försöker ändra det eftersom negativitet, gnäll och ”personlig frustration” sällan gör något gott för folk som exempelvis läser mina tweets. Ja ibland behöver jag ventilera (som nu?) men försöker hålla det på en okej nivå ändå. Kanske misslyckas totalt i och för sig men då får ni gärna säga till.

Och så till sist:

But some negative posts are great. particularly when something new and inviting and potentially change-able is broad to light

Konstruktiv kritik, nya vinklar, nya saker.

Tycker man inte om ett spel behöver man inte skriva ”nej det är faktiskt inte SÅ bra som alla tycker” och sitta och upprepa det till leda i forum och på twitter. Man kan säga ”Gillade det inte alls så mycket som andra verkar ha gjort”. Vill man utveckla det kan man ju skriva en massa tweets eller nån bloggpost om sin upplevelse och om folk frågar kan man ju utveckla ännu mer vad man inte gillade. Men att sitta i tid och otid och bara basha tex ett spel förstår jag inte. Alltså basha det i stil med ”nä, fortfarande inte bra” och ”spelar nu X vilket ju är sååå mycket bättre än Y” (istället för att skriva ”spelar nu X, förjävla bra spel detta!” och utelämna Y helt). Vill man understryka hur himla annorlunda och tuff man är som ”inte är förblindad av hypen” eller nåt annat fånigt?

officiella GW2-forumet kan man läsa… mest klagomål och negativitet. Jag glömmer ibland vilken otrevlig attityd många där har, går in för att se kul GW2-diskussioner och lämnar sajten med en känsla av… jag vet inte. Det är ingen bra känsla i alla fall.
Jag läser ofta om hur folket på ArenaNet är snikna skitstövlar som kräver pengar av oss så fort det kommer minsta lilla nya grej, men på andra ställen kan man läsa hyllningsposter över allt de släpper gratis.

Jag ser många skrika sig hesa (eh, bildligt talat) över att ArenaNet lägger in tuffa föremål med mycket låg drop rate i låsta ”Black Lion Chests”. Dessa kistor som innehåller minst 3 prylar (”It is typical to get a tonic, a booster, and one other item, although other results are possible”) måste öppnas med nycklar som man får extremt sällan i spelet men som går att köpa för gems (som i sin tur kan köpas för riktiga pengar eller in-game-guld).

Folk köper dessa nycklar, öppnar kistor (säg… 50 stycken) och får inte den där specifika saken. Sen går de in på forumet och skriker alla möjliga saker som ”scam” och ”olagligheter” trots att de veta att det är låg drop rate. Istället för att se det som att sakerna är en bonus om man får dem när man öppnar dessa kistor för att man är ute efter ”det som droppar” oavsett vilka prylar det är. En av alla grejen man kan få liksom.

Jag har också sett folk som säger ”Jag är inte alls förtjust i ”lotterikänslan” med kistorna och köper inte nycklar. Jag är dock beredd att betala ganska mycket pengar till er om ni lägger upp den här saken för 10 gånger så mycket pengar som 5 nycklar kostar. Dä är jag ju garanterad prylen”. Vettigt, sansat och konstruktivt. Men så låter det oftast inte.

Annonser

1. #1 av Oskar Eriksson (@Erakso) på 2013/04/16 - 12:00

Ja vad det gäller PS3:an så känns det som man ser klagomål på uppdateringarna nästan varje dag på Twitter. Själv har jag aldrig riktigt stört mig på det, jag brukar göra som du, planera in uppdateringen eller så har jag haft PS+ så den kunde patcha sig automatiskt på natten. Med tanke på hur mycket folk klagar är det iofs konstigt att Sony inte gett med sig och lagt till så systemet kan uppdatera sig på nätterna även för folk som inte har plus. Rent generellt ser jag det som väldigt postivt att få uppdateringar, det innebär ju att de fixat buggar, ökat prestanda eller ev. kommer med nya funktioner. What’s not to like :D

2. #2 av Robert på 2013/04/16 - 21:01

Underbar krönika med huvudet på spiken. Visst kan man gnälla ibland, men de som gnäller om samma sak dag ut och dag in trots att all redan är medvetna om problemen. Vad försöker de uppnå?
    Tycker det sista du skrev om kistorna var komiskt. Har inte sett de klagomål själv, men det känns löjligt av dem att klaga på det sättet. Jag menar, de som köper Magic skriker sig väl inte hesa över att de inte får det mest ovanliga kortet, och då spenderar de tusentals kronor.
    Som sagt. Bra skrivet. Hoppas de som behöver läsa detta gör det. ;) hehe

3. #3 av Ina på 2013/04/17 - 18:22

Skönt att höra att det inte var helt kasst och att folk håller med :) Tack för kommentarerna <3

4. #4 av Lania på 2013/04/18 - 11:27

Igår startade jag min ena PS3:a efter en tids frånvaro. System update. :) Det kunde jag förstås ha gissat mig till och jag tänkte då att jag borde gjort precis det du skriver här, satt igång konsolen innan jag var klar med övrigt stök. Ska komma ihåg det till nästa gång.
    Om jag raljerade över detta? Nej. Om jag blev förbannad? Nej. Trött? Inte det heller. Det var ganska skönt att bara sitta och tänka på det spel som skulle spelas. Så visst blir jag förvånad av att läsa att folk går bärsärk på Twitter för nåt sånt här (där jag själv inte varit på länge). Folk är för speedade och stressade i vårt samhälle. Ogillar sånt. PS4 är heller inte lösningen. ;P