Det där med poddar och åsikter…

Dålig dag, gnälligt inlägg. Förlåt.

Jag har funderat mycket på det där med spelpoddar på senaste tiden. Hittar inga bra nya och gamla trillar ur prenumerationslistan. Funderar på hur jag själv vill göra med min podidé och vad jag tycker är viktigt.

Det jag vill höra när jag lyssnar på en spelpodcast är människor som berättar om sina åsikter och upplevelser angående exempelvis spel, konsoler, nostalgigrejer, framtiden inom spel eller ja-ni-fattar. Vad de personligen anser om dessa saker. Skulle personen ha en helt annan åsikt än jag själv men lägga fram den som ”Det här passade verkligen inte mig” så kan jag förstå personen. Om personen istället säger ”allt som innehåller X är skit och alla som gillar det är korkade, sånt här borde inte få existera, ta bort alla spel med X i” vill jag förstås inte fortsätta lyssna. Det behöver ju inte vara ordagrant som dessa exempel, men det är viktigt hur man säger saker och hur man lägger fram sin åsikt. Lite samma sak som det jag skrev om här. Känner jag att personerna i podden inte respekterar andras åsikter, anser att allt ska vara gjort precis bara för dem och i allmänhet kör över alla som inte tycker som de gör så vill jag inte vara en lyssnare.

Enkelt sagt: Ta på ett trevligt sätt upp din åsikt om saken och inte din åsikt om andras åsikter om saken om du vill ha mig som lyssnare.

Ett annat problem är det här med faktafel. Jag stör mig oerhört på när felaktigheter tas upp som fakta när man är osäker på om det ens är rätt, speciellt när man har helt oinsatta personer med som sedan baserar sin åsikt om något på den där felaktigheten. Eller bara att man sitter och ”eeeeh… ah… men så är det kanske ja… men oooom det är så då är det väl kanske såhär kanske alltså eeeeeeh… äh skitsamma… eller? För jag vet faktiskt inte riktigt hur det är liksom… kanske… eeeeeh” istället för att bara ”nejmen det har jag fasiken inte koll på, kollar upp det på en gång! Få se här, wikipedia, japp såhär var det visst! Tralala”. Vill jag hoppa in och rätta personerna i podden kan jag inte avslappnat lyssna på deras babbel. Nu kanske jag är petigare än de flesta men det är ju en sån enkel sak att bara kika in en sväng på typ wikipedia.

Jag menar inte att man alltid måste veta allt och aldrig göra fel. Jag har garanterat haft fel här och var när jag poddat, men försöker i alla fall kolla upp det jag är osäker på. Det verkar vara rätt vanligt att sitta och vara osäker, häva ur sig felaktigheter och sedan skita i att kolla hur det egentligen var trots att man var osäker. Det är skillnad.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

