Man lär av sina misstag… och bygger nåt av dem

Jag gästade Radio Speltorsk igår. Jag hade massa tankar om spelen jag nyligen spelat (alltså Guild Wars 2, Liberation Maiden och Crimson Shroud) men när jag väl satt där med den otroliga nervositeten och desperat försökte få fram mina tankar om spelen så gick det helt enkelt inte. Det blev svammelpannkaka och ångest. Jag försökte mig på nåt jag redan konstaterat att jag inte klarar. Jag kan inte skriva om spel på det där sättet och jag kan definitivt inte prata om spel på det sättet heller.

Jag tyckte däremot om den andra delen av podden där vi pratade om ett tema. Det hörs nog ganska tydligt hur mycket mer bekväm jag var under den delen av podden. Jag vågar inte lyssna själv, men jag vet att jag var otroligt mer bekväm. Det var jag som bad om att få ha en prata-om-spel-del och jag ångrar det rejält. Det var korkat av mig.

Jag pratar gärna om spel i stil med det jag gjort i Indieklubben. Där har alla medverkande spelat samma spel, och de som lyssnar bör ha spelat spelet för att inte få det sönderspoilat. Om något måste förklaras mer så kan jag låta andra göra det och bara komma med mina åsikter om saken. Det är nån sorts blandning av detta som jag själv vill göra med min podcast. Prata om (oftast backlog-)spel jag spelat och diverse teman som jag funderat på (men inte i samma avsnitt).

En tanke är att ett avsnitt kan handla om Bioshock Infinite (för att ta något aktuellt) och att jag då förhoppningsvis kan få in en eller två gäster som inte tycker samma sak om spelet som jag, möjligtvis någon som tolkat saker på annat sätt eller i alla fall inte sitter och säger ”precis, jag håller med” hela tiden. ;) Inte för att det ska bli nån sorts pajkastning eller att man ska visa att man minsann ”tycker rätt” och alla andra har fel, för några sådana människor vill vi nog inte höra. Men det här med att ta upp vad man ser som ett problem och varför andra inte gör det och kanske lära sig hur andra ser saker? Eller bara ha kul och prata om spelet.

I alla fall, första avsnittet är dissekerande av Bioshock Infinite. Andra avsnittet kanske handlar om… Tropes vs. Women in Video Games? Säg att Sarkeesian släpper del två av sin första trope och att vi då diskuterar fenomenet och vad som tas upp om damsel in distress, blaha blaha. Sen kanske nästa avsnitt handlar om skräckgenren och hur spretig den är idag, vad vi skulle vilja se och vilka spel som egentligen är våra favoriter i genren. Ni fattar. Antingen ett specifikt spel eller ett tema och alla är med och pratar.

Så… slå ihop Eurogamers Skämshögen (den där podden där jag pratade om backlogspel), Radio Speltorsk (teman) och Indieklubben (dissekerande av specifika spel) och du har min framtida podcast, förhoppningsvis.

Jag ska verkligen fundera stenhårt på detta nu.

  1. #1 av Holmberg (@Hixmegistos) på 2013/05/06 - 08:00

    Låter som ett bra upplägg. Väldigt glest med svenska podcasts jag orkar lyssna på nu. Verkar som många drabbats av Giant Bomb-sjukan och är fyllda med ointressant dravel. Hojta om det blir verklighet så ska jag lyssna

  2. #2 av thegazimaluke på 2013/06/13 - 21:41

    Jag tycker faktiskt inte att du mest svamlade speciellt mycket. Jag tycker själv ofta att jag svamlar i min egen podcast(Videospelsklubben), men när jag lyssnar på det efteråt låter det rätt vettigt ändå. 32 avsnitt in tycker jag fortfarande alltid att allt gick åt helvete direkt efter inspelning.
    Men även om man kanske inte får med allt man hade tänkt säga om ett spel så är nog det viktiga att man bara pratar om det. Och inte försöker prata om spel på ett visst vis utan bara säga det på sitt eget vis.

    Ser fram emot att lyssna på din framtida podcast :)

  3. #3 av thegazimaluke på 2013/06/13 - 21:44

    Håller delvis med Holmberg också. Många poddar går in lite för djupt på ett spel. Även om jag gillar Giant Bombcast så är det sjukt drygt när de pratar om varje spel de spelat i en kvart.

Kommentera

