PPTS: Symphony

Lucka nummer 1 i min PPTS-julkalender!

Symphony

Titel: Symphony
Utvecklare: Empty Clip Studios
Testat format: PC
Lanseringsdatum (PC)
:
2012

Speltid: Ingen aning! Men en bunt låtar spelades.

Jag gillar spelet Audiosurf. Det är likt Symphony ett spel som baserar sig på musiken som spelas. Antingen musiken man får med spelet eller egna musikfiler. De här spelen klarar det mesta i musikfilsväg och själv använder jag min iTunes-musik helt utan problem. Tyvärr har jag numera all musik jag älskar för stunden på Spotify (som alltså inte fungerar) och det begränsar utbudet av tilltalande musik. Lite problematiskt när spelen helt baseras på just musiken. Har man en större samling MP3-filer eller liknande är detta förstås inget problem alls.

Förutom att man använder musik och att spelen har galen och snygg neongrafik så har Symphony inte så mycket gemensamt med Audiosurf. Symphony är ett sorts shmup där man styr runt ett litet skepp och ska skjuta på diverse fiender som attackerar ens musik. Hur många fiender som dyker upp och hur snabbt och kaosartat allt är beror på musiken. Hetsig, snabb och hård musik = galet spel. Även en del vapen man får påverkas av musiken. ”Subwoofer”-typen skjuter nämligen bastoner baserat på just basen i musiken.

Problemet är att det inte alltid känns som att spelet förstår musiken. Där jag i Audiosurf nästan alltid känner att ”woah, det här är min musik som skapar den här banan, allt är så passande!” kände jag i Symphony ofta att det lika gärna kunde varit vilken låt som helst. Förutom möjligtvis att det just blir lite mer kaos när nån går loss på elgitarren.

Symphony Screenshot

Varje avklarad låt låser upp något nytt för skeppet som man då kan köpa. Olika vapen som dessutom kan uppgraderas om man känner för det och har ”inspiration” att spendera. Inspiration är vad dödade fiender lämnar efter sig. Spelet har även bossar som dyker upp då och då. De tre jag mötte var i princip identiska och inte alls speciellt roliga. ”Undvik hinder som kommer farande och skjut på ett huvud som åker fram och tillbaka”. Njeh. De vanliga banorna är klart roligare.

Fast roliga är nog inte rätt ord. Det är ett trevligt tidsfördriv men jag som ogillar att jaga poäng ser inte riktigt vad mer jag har att hämta ur detta spel. Audiosurf handlar också om att jaga poäng men där kan jag sitta och fascineras över banorna mina låtar skapar. Det funkar inte riktigt i Symphony. Älskar man shmup, har mer passande musik och/eller älskar att jaga poäng kan jag rekommendera att man kikar på detta. Det är fint och intressant, men för mig når det inte riktigt hela vägen.

   Slutsats: Vill jag fördriva tiden med ett spel som baseras på min musik plockar jag hellre upp Audiosurf. Men jag ska ge Symphony nån chans till.

  1. #1 av Holmberg (@Hixmegistos) på 2013/12/02 - 15:24

    Intressant. Har tittat lite på det här men aldrig gett mig på det. Fascineras av konceptet med spel som påverkas av musiken men har egentligen bara provat Beat Hazard. Måste testa Audiosurf någon gång. Låter ju som det lyckas bättre än det här.

    Kul att du skriver igen förresten.

Kommentera

