PPTS: Aquaria

Lucka nummer 5 i min PPTS-julkalender!

Aquarialogo

Titel: Aquaria
Utvecklare: Bit Blot, LLC
Testat format: PC
Lanseringsdatum: 2007

Speltid: Ungefär en halvtimme

”Metroidvania” slängs runt ganska enkelt numera. Aquaria råkar vara ännu ett Metroidvania, om man får tro andas ord. Jag själv vågar aldrig slänga runt sådana termer eftersom jag är rädd att någon ska tycka att det är helt fel och gå bärsärk, ungefär.

Nåja. Metroidvania! I en vacker vattenvärld med stora grott- och tunnel-system. Med en liten söt filur som har grodfötter och kan sjunga magiska toner och melodier som gör stuff. Med stuff menas att flytta på saker, öppna saker och skapa en sköld bland annat. Fungerar tydligen att spela med mus, tangentbord eller gamepad där jag hittills bara testat att bara använda musen då det fungerar utmärkt. Det finns f.ö. alldeles för få enhandsspel. Jag är mycket glad över att detta (hittills) är ett välfungerande sådant.

Aquaria är såhär långt mest fint, troligtvis avslappnande när man inte har en deadline och lite rörigt. Man kan inte precis gnälla över handhållande i det här spelet. Inget som drar ner uppfattningen om det, det gör bara att jag blir lite stressad när jag har en deadline men bara irrar runt för att jag är för beroende av handhållande och hatar att missa saker. Heh. Det kommer bli klart roligare så fort texten är färdigskriven. Alltså ungefär nu!

Har du likt jag missat detta rätt så gamla spel och gillar metroidvania eller bara bestämde dig för att det ser intressant ut ändå? Då tycker jag att du klickar dig in på hemsidan jag länkat där uppe och laddar ner demot.

   Slutsats: Ska spela vidare nu på direkten och det ska absolut försöka klaras snarast.

Aquaria

  1. #1 av BoBo på 2013/12/07 - 19:31

    Gillar den grafiska stilen, ser väldigt mysigt ut. Ska skriva upp det i min intresselista. :)

Kommentera

