PPTS: Q.U.B.E.

Lucka nummer 13 i min PPTS-julkalender!

QUBE logo

Titel: Q.U.B.E.
Utvecklare: Toxic Games
Testat format: PC
Lanseringsdatum: 2012

Speltid: ~30 minuter

Quick Understanding of Block Extrusion, ja det är en ganska bra beskrivning av det här spelet som garanterat liknats vid Portal på ett eller annat sätt i varenda text som skrivits om det. Tyvärr blir det ganska lätt att säga ”Ungefär som Portal, fast portalerna är utbytta mot block man ska manipulera och utan GLaDOS”. Hur kul låter det? Är Portal verkligen lika bra om man spelar det helt utan ljud? Jag är tveksam.

Nä, det må inte nå upp till Portal. Inte bara för att det helt saknar någon form av berättande eller förklaring till varför man springer omkring i dessa testrum och drar fram block, utan det är också på tok för enkelt hittills. Baserat på mängden sektorer är jag redan mer än halvvägs och visserligen blir det garanterat svårare men än så länge har jag knappt behövt stanna upp när jag ska ”lösa” rummen. Om det blir väldigt mycket svårare från och med nu måste jag ju istället ge en känga åt svårighetskurvan. Jag lär återkomma om det i så fall.

Men dåligt är det inte. Jag kom precis till ett mycket mer intressant område och är ganska pepp på att fortsätta.

   Slutsats: Ska spela vidare!

Edit: Klarat nu. Svårare blev det kanske inte men lite mer frustrerande. Två pussel som man får cheevos av att klara och som då benämns som de svåraste var inte det minsta kluriga, bara störiga. Mycket mer intressant omgivning mot slutet så det var synd att de slösade en så stor del av spelet på den trista delen. Hursomhelst ett helt okej spel men inget jag rekommenderar någon att köpa bara sådär.

QUBE screenshot

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

