PPTS: Legend of Grimrock

Lucka nummer 16 i min PPTS-julkalender!

Legend of Grimrock

Titel: Legend of Grimrock
Utvecklare: Almost Human
Testat format: PC
Lanseringsdatum: 2012

Speltid: ~45 minuter

Det har ju varit en bunt besvikelser i den här julkalendern och ganska få spel som verkligen varit sådär megabra. Senaste två dagarna har ju varit totala bottennapp dessutom. Men nu så! Här kommer en finsk snygging och räddar upp det hela igen.

För snyggt och finskt är det, Legend of Grimrock. Jag har inte spelat Dungeon Master, Eye of the Beholder eller Ultima Underworld som alla tre tydligen är inspirationskällor till spelet. Jag har knappt rört genren över huvud taget faktiskt. Grimrock är helt ny mark för mig och jag hade ställt in mig på ännu ett spel som inte alls passar mig.

Jag är oerhört positivt överraskad. Det är snyggt, kul, spännande och på alla sätt en positiv spelupplevelse hittills.

   Slutsats: Här ska spelas mer förstås!

Legend of Grimrock Screenshot

  1. #1 av Holmberg (@Hixmegistos) på 2013/12/17 - 12:57

    Jag verkligen älskar Legend of Grimrock. Tiden med det var en av de bästa spelupplevelserna jag haft de senaste åren. För min del är det såklart mycket nostalgi som spelar in eftersom jag växte upp med Dungeon Master och Eye of the Beholder-spelen.

    När jag tog tag i Grimrock så stängde jag av kartan och plockade fram rutat papper och kände mig som 14 igen :)

    Det finns dessutom en hel del riktigt bra moduler att ladda hem via Steam Workshop. Bland annan Dungeon Master gjort i Grimrock motorn.

    Kul att du gillade det med :)

  2. #2 av Ina på 2013/12/17 - 13:07

    Misstänkte att du skulle kommentera :D Vill minnas att det var dina skriverier om spelet som gjorde mig nyfiken på det.
    Fantastiskt att det funkar så bra både för nån som spelat de där gamla spelen och nån som är helt ny till genren.
    Såg att det fanns en massa läskiga hardcoreinställningar ja, höll mig LÅNGT borta från dem :D

Kommentera

