PPTS: Chantelise

Lucka nummer 17 i min PPTS-julkalender!

Chantelise logo

Titel: Chantelise: A Tale of Two Sisters
Utvecklare: EasyGameStation
Testat format: PC
Lanseringsdatum: 2006 (Japan)

Speltid: ~45 minuter

Många har säkert hört talas om Recettear, det hyllade lilla butiksimulatorspelet som Carpe Fulgur för några år sedan lokaliserade och släppte i väst efter att det bara funnits tillgängligt i japan en bunt år. Samma lilla japanska studio som skapade Recettear släppte året innan det kanske lite mindre omtalade action-RPGt Chantelise. Det lokaliserades också efter Recettears varma mottagande. Det blev inte riktigt lika väl mottaget.

Men jag som för det första inte spelat Recettear ännu och som inte alls har speciellt höga krav gillar Chantelise. Jag kan (redan nu) se vad folk menar när de klagar på att det är repetitivt men jag ser hittills inga problem med det. Jag tycker om magisystemet där man ska plocka upp olikfärgade ädelstenar i olika ordning för att kunna kasta magi och att slåss är också sådär enkelt trevligt.

När man dör förlorar man inget men man måste springa igenom zonerna man redan klarat i ett område. Jag använder detta till att köpa mer HP i staden innan jag ger mig iväg igen så för mig är det inga problem hittills. Jag har större och större chans att ta mig vidare efter varje försök, speciellt eftersom jag plockar upp pengar genom att döda fienderna på nytt på vägen och kan köpa lite HP varje gång.

Det märks att det inte finns någon budget att tala om och att det kan bli lite påfrestande i längden, men hittills har jag inte tråkigt och hade väl tänkt försöka ta mig igenom spelet så småningom.

   Slutsats: Tillbaka in i backloggen med dig!

Hmm, kom på nu när jag hittade bilden med timer (som inte finns i story mode) att det kanske vore en idé att testa det där ”träningsläget” för att lära mig den här bossen innan jag ger mig dit i story mode igen. Får skriva om hur det funkar sen när jag plockar upp spelet igen :)

Chantelise Screenshot

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

