PPTS: Vessel

Lucka nummer 21 i min PPTS-julkalender!

Vessel logo

Titel: Vessel
Utvecklare: Strange Loop Games
Testat format: PC
Lanseringsdatum: 2012

Speltid: ~30 minuter

Om nån frågar mig om jag tycker om pusselplattformare svarar jag ja. Generellt är det en trevlig genre. Därför satt jag länge och försökte hitta en anledning till att jag och Vessel inte alls kommer överens och varför jag inte alls fastnar för det här extremt hyllade spelet. Att läsa sammanfattningarna på Metacritic gör mig till ett stort frågetecken. Hur kan detta jämföras med ett av mina favvospel, Portal 2? Jag har visserligen bara spelat en halvtimme av ett spel som tydligen är 10+ timmar långt så jag kan ju inte säga hur det känns senare i spelet. Men det går bara inte ihop. Det här är ju inte kul!

Längden är f.ö. ett av problemen. Jag tycker att pusselplattformare ska vara korta. Med undantag för de som har en mycket intressant berättelse som exempelvis Portal. Men tanken på att spela Vessel i över tio timmar var bara… nej. Nej jag orkar inte med det här.

Men vad var det då som var det grundläggande problemet? Det tog ett tag att hitta men efter ytterligare en koll på Metacritic såg jag detta: ”Some players may be put off by the patience Vessel can require”. Ja. Ja absolut. Läsare av denna blogg lär ha noterat att mitt tålamod är rätt så icke-existerande. Blir den delen värre längre in i spelet kommer det vara helt omöjligt för mig att spela. Hittills har det bara inte varit kul. Det kanske blir jättemycket bättre om en stund. Men ska jag verkligen behöva ha tråkigt i minst en halvtimme för att nå den roliga delen? Nä, jag är nog inte beredd att ge Vessel nån mer chans. Det finns så många andra spel.

   Slutsats: Tyvärr får jag säga hejdå till den här titeln.

Vessel Screenshot

  1. #1 av Sebastian Åkerberg på 2013/12/21 - 18:08

    Jag gillade Vessel! Men jag är också lite som du, i att jag hellre ser korta indiepusslare. Jag ska kanske inte säga att jag tröttnade på spelet som sådant sådär halvvägs in, men jag tröttnade lite på att lösa pussel som sådant. Pusslen i sig var fortfarande bra, men jag tappade lite av motivationen att fortsätta efter att jag spelat omkring fyra fem timmar. Det hade varit en bra punkt att avsluta spelet, kände jag, men nej. Det finns en ganska stor sektion kvar.

    Så jag håller både med och inte med dig, antar jag. :P

Kommentera

