PPTS: Pid

Lucka nummer 23 i min PPTS-julkalender!

Pid logo

Titel: Pid
Utvecklare: Might and Delight
Testat format: PC
Lanseringsdatum: 2012

Speltid: ~30 minuter

Det här är första gången jag testar ett av Might and Delights spel men trots det gillar jag studion sedan en tid tillbaka. När Pid släpptes var nästan alla överens om ett det var för svårt och att svårighetsgraden var extremt ojämn. Visst är det bästa att redan från början släppa ett balanserat spel med olika svårighetsgrader som passar ”alla” men har man redan gjort misstaget att släppa ett obalanserat spel är det bästa man kan göra att fixa det. Det gjorde Might and Delight, både genom att balansera det som redan fanns och dessutom grundligt gå igenom spelet och fixa ett easy mode som ska passa alla. Tumme upp! Att de sedan utvecklade och släppte ett spel som Shelter som verkar oerhört intressant gör att min positiva känsla för studion bara ökar.

Nåja. Är Pid bra nu då? Ja! Det tycker jag. Det är vackert, har underbar musik och ett roligt ”pussel”-koncept. Såhär dagen innan jul har jag tyvärr på tok för lite tid att ge det den speltid jag hade velat men under den korta stunden jag spelade fick jag en mycket bra känsla. Jag blir lite skrämd av att läsa hur långt det är (denna typ av spel ska ju helst vara korta enligt mig) men vi får helt enkelt se hur bra det håller. Sen, efter mitt galna backlogprojekt nästa år.

   Slutsats: Tillbaka till backloggen, sötnos!

Pid Screenshot

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

