Mina regler för fiftyfifty

Jag har läst de officiella fiftyfifty-”reglerna” (eller snarare riktlinjerna) och en bunt andra sajters och personers regler och inser att det är ganska olika vad folk räknar som läst bok och sedd film. Jag tänkte därför bestämma mig för vad jag ska gå efter för regler och skriva dem här.

I de officiella reglerna står det att man kan räkna en bok på över 500 sidor som två böcker. Inte för mig. En bok är en bok och en film är en film. För att en bok ska få räknas öht kräver vissa att den är minst 100 sidor lång. Det låter ganska vettigt så jag kör på det jag med.

Eftersom jag börjat läsa serier via Comixology och redan har en liten backlog där tänker jag räkna samlingsvolymer och serieromaner på över 100 sidor som en bok. TV-serier som jag har en oerhört stor backlog av (speciellt om man räknar allt jag vill se på Netflix) räknas som en film om jag ser en hel säsong.

Så en bokpoäng får jag när jag har läst

  • En bok på minst 100 sidor
  • En seriesamling/serieroman på minst 100 sidor

En filmpoäng får jag när jag sett

  • En film oavsett längd
  • En hel säsong av en TV-serie

Mycket simpla regler!

Detta gör att jag i och med färdigtittandet av Orange is the New Blacks första säsong får en till filmpoäng. En mycket intressant serie och jag är glad att det kommer mer inom en hyfsat snar framtid.

Filmer: 5/50
Böcker: 0/50

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

